De oorzaak van de prijsstijgingen ligt niet alleen bij de oorlog in Oekraïne. 'Het heeft ook te maken met het preventieakkoord van vorig jaar, waardoor promoties in de supermarkt minder diep mogen zijn. Dat heeft eigenlijk een veel grotere prijsstijging voortgebracht dan puur de gestegen importkosten', aldus Böhm.
Lees ook | AEX: klappen voor Heineken en ASMI
Bovendien is het volgens Böhm niet zo dat Heineken de gestegen kosten volledig heeft doorberekend aan de klant. 'We pakken zelf de pijn waar mogelijk, door efficiënter en productiever te worden. Maar we ontkomen er niet aan dat we een deel van de kosten moeten doorberekenen aan de klant.'

Innoveren
In de afgelopen jaren is Heineken al efficiënter gaan werken en voerde het onder andere een kostenreductieprogramma door. Hoe gaat het bedrijf met nieuwe lastenverzwaringen om? Böhm: 'Dat vraag je je elke keer af. Het blijft een kwestie van meer focus leggen, minder activiteiten doen, en echt impact maken met wat je doet. Het is de kunst om met elkaar, en dat geldt voor de hele samenleving, elke keer weer productiever te worden. En daar zal digitalisering bij ons een grote rol in spelen.'