Dat blijkt uit het onderzoek 'Staat van het mkb 2022', waarin het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS) samen optrekt met de KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW.

Een andere manier waarop ondernemers kosten proberen te besparen is door werkprocessen te stroomlijnen. Een vijfde van de mkb'ers geeft aan daarmee bezig te zijn, tegenover een derde van de grote bedrijven. De komende tijd verwacht krap de helft van de ondernemers dat de verkoopprijzen in de komende drie maanden verder zullen stijgen. Vooral in de bouw wordt daar rekening mee gehouden.
Lees ook | Hoge inflatie helpt overheden van schuldenberg af: 'Makkelijke route'
Ook in de handel zal daar sprake van zijn. In de horeca verwachten kleinere ondernemers vaker de prijzen omhoog te gooien in vergelijking met grote horecazaken. Per saldo rekent 47 procent van het kleinbedrijf dit te zullen moeten doen. Bij het grootbedrijf gaat het om een vijfde van de zaken. Ondernemers binnen de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed verwachten het minst vaak een prijsstijging. Hier zal bij kleinere bedrijven in sommige gevallen sprake zijn van een prijsdaling.