Economie25 nov '22 11:12

D66: 'Schaf Black Friday af'

Auteur: Matthijs Meerman

Het is vandaag Black Friday. Dat is de drukste dag voor veel winkeliers, omdat ze dan hoge kortingen geven. Op de fashionindustrie is echter veel kritiek. Deze zou meer vervuilen dan de scheep- en luchtvaart bij elkaar. D66 presenteert daarom vandaag een initiatief in de Tweede Kamer om de kledingindustrie aan te pakken. Het initiatief heet Green Friday.

Kiki Hagen, Kamerlid van D66
Kiki Hagen, Kamerlid van D66 (ANP)

D66 wil dat Black Friday wordt afgeschaft. 'Dit leidt namelijk alleen maar tot overconsumptie,' vertelt Kamerlid Kiki Hagen van D66. 'Op deze manier werken we niet mee aan een duurzame planeet. Het is heel verleidelijk allemaal, maar het gaat tegen de stroom in van wat we met verduurzaming willen doen.' Daarom heeft D66 een initiatiefnota gemaakt met een aantal voorstellen.

Greenwashing en duurzame spelers

Zo vindt de partij bijvoorbeeld dat het voor de consument duidelijker moet worden wat ze kopen. 'Je weet nu meestal niet of iets duurzaam is, dat staat er bijna nooit op.' Bedrijven zouden volgens Hagen ook valse claims maken over of iets duurzaam gefabriceerd is. 'Dit soort greenwashing zorgt ervoor dat de echte duurzame spelers niet tot hun recht komen', aldus het Kamerlid.

Lees ook| ACM pakt greenwashing aan

De duurzame spelers zouden daarom meer hulp moeten krijgen, vindt Hagen. 'Er bestaan al hele goede voorbeelden van duurzame kledingmerken, maar ze kunnen meestal lastig investeringen vinden.' D66 wil daarom een fonds oprichten voor deze merken. 'Dat soort pioniers moeten opgetild worden, want ze zijn de koplopers van onze circulaire economie.'

Klarna

Het ziet er alleen naar uit dat de opbrengsten voor de winkeliers kleiner zullen zijn dan gehoopt. Onder andere kredietverstrekker Atradius berichtte hierover. Bij het Zweedse bedrijf Klarna merken ze daar volgens Wilko Klaassen, VP Business Development bij Klarna weinig van. De verkoop ligt volgens hun cijfers namelijk maar liefst 39 procent hoger dan vorig jaar.

'Dat is van heel de week, want Black Friday begint steeds meer een Black Week te worden,' vertelt Klaassen. Hij denkt dat dit percentage de aankomende dagen nog op gaat lopen. 'Deze cijfers zijn alleen nog maar van de eerste drie dagen van de week.'

Lees ook| Voor koopjes moet je met Black Friday vooral in het buitenland zijn

'Het is ook niet zo dat mensen nu andere producten bestellen vanwege de inflatie,' vertelt hij. Het gaat namelijk vaak om aankopen voor de feestdagen. 'De meeste shoppers plannen hun aankopen voor deze dagen. Ze plannen hun aankopen van te voren, en kopen het nu pas vanwege de kortingen.'

Tassen en sieraden zijn zoals elk jaar weer erg populair, net als mascara, badschuim en andere verzorgingsproducten. Ook sportspullen zijn volgens Klaassen steeds populairder. 'Vooral snorkel- en padelspullen worden goed verkocht. Dat zijn sporten die steeds populairder worden, maar dit is wel de eerste keer dat we zien dat mensen tot Black Friday wachten om sportspullen te bestellen.'

Een vooroordeel wat aan Black Friday kleeft is dat bedrijven de prijzen subtiel verhogen zodat het lijkt alsof je korting krijgt, maar eigenlijk dezelfde prijs betaald. Dat is volgens Klaassen niet zo. 'Omdat de meeste mensen hun aankopen plannen houden ze de prijzen ook goed in de gaten. Als bedrijven dat op die manier zouden doen verkopen ze niks, want dat hebben mensen door.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen