De belangrijkste oorzaak van de daling is de prijs van energie. 'Je gaat op een gegeven moment hulp krijgen van wiskunde. Om een aanhoudende druk op de inflatie te krijgen, moeten de energieprijzen keer op keer stijgen', legt de econoom uit. 'Maar we weten allemaal dat die de afgelopen maanden zijn gedaald en op een gegeven moment, het eind van dit jaar zoals nu blijkt, valt het statistische effect gunstig uit voor de inflatie. Dat zie je nu heel duidelijk.'
Podcast | Macro met Boot en Mujagić
Toch blijft er nog een hoog inflatiecijfer over, zelfs zonder de energieprijzen. 'Als we het over energie hebben, dan moeten we het hebben over twee klappen die je krijgt bij de inflatie. De directe klap met stijgende olie-, gas- en stroomprijzen. En de tweede klap komt in slow motion erachteraan. Want die stijgende prijzen sijpelen langzaam door naar huishoudens en bedrijven, die het weer stukje bij beetje doorgeven.'

Mujagic denkt dat de eerste klap dan ook voorbij is. 'Die hebben we achter de rug. Nu komt het slow motion-effect er doorheen. Als je die twee cijfers erbij doet, dan komt er een neerwaartse druk op de inflatie. Maar de inflatie blijft hoog en gaat steeds duidelijker in meer zaken zitten waar je elke dag mee te maken heb.'
Gasproblemen keren terug
Ondanks dat het inflatiecijfer nu wat gedaald is, waarschuwt Mujagic voor een bijzondere situatie die in 2023 kan ontstaan. 'In de media zal je dan lezen dat de inflatie ontzettend hard daalt, maar dat heel veel mensen dan pas de hoge inflatiecijfers van nu gaan merken. Dan gaat het duidelijk zitten in de zaken waar je elke dag mee te maken hebt, zoals het eten.'
Ook verwacht de econoom dat de gasperikelen in 2023 weer terugkomen. Nu dalen de prijzen wel weer, maar dat heeft grotendeels te maken met dat de gasopslagen bommetje vol zitten. Maar na de winter zullen de voorraden waarschijnlijk flink geslonken zijn, en moeten ze voor de volgende winter weer worden aangevuld. 'Dit jaar hebben we dat nog kunnen doen met gas uit Rusland, volgend jaar heb je dat gas niet meer.' Dan moeten de EU-lidstaten weer nieuwe aanvoerroutes vinden en dat zou een onderlinge strijd kunnen opleveren, verwacht Mujagic.