Volgens De Jong verandert het grote plaatje niet veel ('het kabbelt voort'), en wordt de daling van het verkoopvolume goed gemaakt doordat we meer geld uitgeven aan diensten. 'Per saldo geeft de consument nog altijd meer geld uit dan een jaar geleden.'
Lees ook | 'Verwachte inflatie van OESO is overdreven'
Jan Meerman van branchevereniging InRetail is 'niet ongelukkig' met de cijfers. Dat de consument volgens deze cijfers nog niet de hand op de knip houdt, verbaast Jan Meerman enigszins. 'Het zijn onzekere tijden, de consument leest en hoort dagelijks dat voorzichtigheid is geboden als het gaat om uitgaven. Maar wij zien dat het winkelen in de belangstelling staat en dat de consument veel geld uitgeeft. Wat minder in volume maar wel in prijs, en daar zijn we heel blij mee.'

Minder rooskleurig
Het CBS meldt ook meer vertrouwen in de industrie, al tekent De Jong daarbij aan dat andere cijfers, zoals die van NEVI over het producentenvertrouwen in de industrie, 'minder rooskleurig' zijn. 'De CBS-cijfers over december laten een lichte stijging zien, de tweede op rij. Je ziet dezelfde trend in Duitsland, daar verbetert het vertrouwen ook iets. Historisch gezien ligt de stijging boven het gemiddelde, ondernemers zijn optimistischer over de verwachtte bedrijvigheid.'
Lees ook | Ondernemers gaan volgend jaar meer belasting betalen
Consistent beeld
Volgens De Jong ontstaat onderhand 'een consistent beeld van een economie die niet sterk groeit , maar die ook zeker niet in een diepe recessie zit'. Intussen verandert het loongebouw sterk: de minimumlonen stijgen in januari met 10 procent, de AOW stijgt, allerlei gekoppelde uitkeringen gaan omhoog. 'Het hele loongebouw gaat omhoog, de koopkracht zal stijgen, mensen merken aan het eind van de maan dat ze meergeld op hun rekening krijgen.'
De cijfers
Bij zogeheten non-foodbedrijven groeide de gemiddelde omzet met 4,7 procent. Het verkoopvolume liet daarbij een daling zien van 3 procent. Kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in doe-het-zelfartikelen zagen de omzet stijgen. Bij winkels in consumentenelektronica en witgoed, en winkels in meubels en woninginrichting werd minder omgezet.
Lees ook | Supermarkten draaien recordomzet in kerstweek
Bij de levensmiddelenwinkels steeg de omzet gemiddeld met ruim 8 procent. Ook hier werden in doorsnee minder producten gekocht. Het verkoopvolume daalde met meer dan 4 procent. Bij supermarkten steeg de omzet met 9,5 procent. Speciaalzaken zagen hun omzet met gemiddeld 0,6 procent dalen. Verder meldde het CBS dat er online 3,8 procent meer werd omgezet bij winkels. Vooral winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een stevige omzetgroei zien. Bij die winkels groeide de omzet met 9,6 procent. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 0,6 procent dalen.