Economie9 jan '23 18:24

Boodschappen worden ook in 2023 een stuk duurder

Auteur: Remy Kock

De gemiddelde boodschappenkar is het afgelopen jaar flink duurder geworden, en het lijkt erop dat die prijsstijging in 2023 doorzet. Momenteel zijn de prijzen zo'n 14 procent hoger dan aan het einde van 2021, en veel goedkoper gaat het niet worden denkt hoogleraar Marketing en Retailing Kitty Koelemeijer van Nyenrode.

De gemiddelde boodschappenkar is het afgelopen jaar flink duurder geworden, en het lijkt erop dat die prijsstijging in 2023 doorzet.
De gemiddelde boodschappenkar is het afgelopen jaar flink duurder geworden, en het lijkt erop dat die prijsstijging in 2023 doorzet. (Peter Hilz )

Dat komt door de inflatie, zo denkt ze. 'Ook al neemt de mate van inflatiestijging af, dan nog zijn we niet af van de prijsstijgingen zoals we die gezien hebben. Dus ik denk dat de prijzen nog wel even stijgen.'

Lees ook | Onderzoeker Rabobank: supermarktprijzen stabiliseren over halfjaar

En dat lijkt een raar gegeven. Volgens het Europese statistiekbureau Eurostat neemt de inflatie af, maar lopen de voedselprijzen op. Precies wat je niet verwacht. Koelemeijer krijgt daarin bijval van medeoprichter Joris Beckers van online supermarkt Picnic. 'De stijging van 14 procent is zorgelijk om te zien en als het zo doorgaat kan er nog flink wat bij komen. Voor je het weet betalen we gewoon 25 procent meer voor voedsel.'

Oorzaken

Volgens Beckers zijn er allerhande oorzaken voor te verzinnen, die hij tevens legitiem noemt. Zo speelt de stijging van energiekosten een grote rol in de hogere voedselprijzen, maar ook dat merkfabrikanten het lastig maken om producten in andere landen te kopen. 'Ze rekenen verschillende prijzen in verschillende landen, hoewel ze zelf wel van de Europese markt profiteren door één fabriek te bouwen.'

Lees ook | Nederland betaalt meer voor boodschappen dan andere Europese landen

Maar hoewel de producent profiteert van de lage kosten van één fabriek en de efficiënte productie, profiteert de consument er níet van, zo vervolgt Beckers. 'Producten in Duitsland zijn vaak een derde goedkoper dan in Nederland', zegt hij. 'Als Nederlandse consumenten Duitse prijzen zouden betalen, zou er dit jaar geen inflatie in voedselland zijn.'

Niet langer houdbaar

Koelemeijer valt hem bij: 'Dit onderwerp bestaat al veel langer, en ik denk persoonlijk dat het ook niet langer houdbaar is', zegt ze. 'Wat je ziet is dat grote fabrikanten niet per land denken, maar die denken wereldwijd. En in de ene markt is er meer koopkracht en ligt de prijselasticiteit anders, en door deze zogenoemde territorial supply constraints - een vorm van handelsbelemmering - worden fabrikanten in staat gesteld om hun winst te maximaliseren.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen