
Volgens luchtvaartjournalist Doron Sajet zorgt het besluit van de gemeenten voor aardige kringen in de Nederlandse luchtvaart. Hij stelt dat Rotterdam The Hague Airport niet de grootste verliezer in de kwestie is, maar dat vooral luchtvaartmaatschappij Transavia pech heeft. Transavia geldt als de grootste maatschappij op de luchthaven. 'Transavia investeert - net als moederbedrijf KLM - in nieuwe vliegtuigen. Net zoals er op Schiphol wordt gedaan', aldus Sajet.
Lees ook | Problemen Schiphol baren KLM zorgen
Hoewel hij benadrukt dat de operaties op Schiphol veel groter zijn, stelt hij dat Schiphol door de bezwaren tegen de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport indirect een tik op de neus krijgt. 'Schiphol wil immers ook uitbreiden.'
Invloed gemeentes
Toch staat de deur nog altijd op een kier voor beide luchthavens. Want waar de omliggende gemeentes van de Rotterdamse luchthaven bezwaar hebben aangetekend, is dat niet leidend in de toekenning van uitbreidingsrechten. Die beslissing ligt uiteindelijk bij het Rijk. Sajet: 'De staat geeft wél de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, dus de gemeentes mogen er wat over denken, over schrijven, noem maar op. Dat mogen omwonenden ook doen, en dat wordt wel meegenomen in de verdere besluitvorming.'
‘Het draagvlak is echt afgebrokkeld wat betreft de tolerantie van omwonenden, maar ook van de gemeente’
Als voorbeeld noemt Sajet de situatie rondom Schiphol, waar bezwaren van de omgeving juist tot een krimp hebben geleid. Hij denkt dan ook dat de uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport hetzelfde lot beschoren zijn. 'Het draagvlak is echt afgebrokkeld wat betreft de tolerantie van omwonenden, maar ook van de gemeente.'