Door de lage vraag naar LNG vanuit China en de zachte winter van afgelopen jaar was er meer dan genoeg aanbod, wat de prijs laag hield. 'Dat gaat veranderen', zegt De Zoete. Omdat Europa op de langere termijn veel investeert in windenergie en waterstof, lukt het Europa niet om langdurige LNG-contracten af te sluiten, vervolgt hij.
Lees ook | Grootste LNG-koper ter wereld verwacht prijsstijging komende winter
'LNG is een overbruggingsproduct: de verwachting is dat we in 2040 op de helft van ons huidige aardgasverbruik zitten.' Dat Europa LNG niet ziet als langetermijninvestering, maakt zijn positie ingewikkelder. 'We gaan voor elk LNG schip dat we willen kopen voor Europa iets meer betalen.'
Meer inkopen
Nu de Chinese economie weer aantrekt, heeft Europa er een geduchte concurrent bij, denkt De Zoete. 'We moeten hopen dat China niet te veel gaat kopen met haar aantrekkende economie. Dan is het haasje-over en gaat de gasprijs toch weer snel stijgen.'

Om een concurrentiestrijd met China te beperken, moet Europa snel meer LNG inkopen, zegt De Zoete. 'We kunnen ons maar op één manier voorbereiden: meer inkopen dan we nodig hebben. Nu zijn de prijzen nog vrij laag, dus laten we vooral de ondergrondse opslag vullen, zodat we maar een klein gedeelte van 2023 de concurrentie aan moeten gaan.'
Samen optrekken
Europa moet bovendien samen optrekken in de inkoop van LNG, vindt De Zoete. 'Zodat ze op een slimme manier en op de juiste momenten de goede volumes kunnen kopen.'
Lees ook | Duitsland wil Nord Stream-pijpleidingen gebruiken voor LNG-netwerk
Hij ziet dat Europa daar in 2022 nog niet genoeg tijd voor had. Enorme prijsstijgingen zoals we die in 2022 hebben gezien, ziet hij daarom ook niet nog eens gebeuren. 'Nu hebben ze daar al maanden over nagedacht.'