Het gevolg? Schiphol is nu bezig om alle toiletten te vernieuwen, de beste designers worden van stal gehaald om de wc’s te voorzien van kalmerende foto’s, muzikale watervallen en spirituele pisbakken. A raison de… nou wat zal het zijn? Toch gauw vijf ton per toiletruimte, op zijn minst.
Ander gevalletje onverdraaglijk hedendaags levensleed: collega klaagkontje Doutzen Kroes vond onlangs de business class-zetels niet riant genoeg en hup, de KLM is druk doende met een totale vervanging van het business class-meubilair.
De consument zou aan de knoppen komen, was de blije voorspelling een paar jaar terug. Nou, dat hebben we geweten. Een enkel onbenullig berichtje op het web en elk management belegt terstond een crash meeting, teneinde een volksopstand in de kiem te smoren. Want anders staan de hordes aan de poorten!
Afgelopen week speelde de Internationale Kwestie Haribo. Haribo is een snoepfabrikant en maakt dropjes voor kindjes. Die dropjes hebben geinige vormpjes van uitheemse maskers, ter lering ende snoepvermaak. Een soort “Autodrop”, maar dan met maskertjes . Racisme! kraaiden de snoeperts in Denemarken luidkeels en Haribo beloofde onmiddellijk de productie te staken en de productiemallen te wijzigen.
Weet u, nooit eerder in de historie had een groep mensen (wij op het Westelijk Halfrond) het zo riant als in deze dagen. In termen van gezondheid, vrede, veiligheid, voeding, informatie, onderwijs, medische kunde, technologie, kansen op persoonlijke ontwikkeling, grenzeloze vrijheid, beschikbaarheid van zorg, plus honderden soorten en maten subsidies voor alles en iedereen.
Lees het heldere feitenboekje van Michiel Bicker Caarten, destijds oprichter van deze zender. Dat heet: Het Gaat Geweldig. En dat ís ook zo als je verder kijkt dan de eigen deurmat. En omdat we alles hebben gaan we ons bezighouden met wc-potten, stoelen, zwarte dropjes of gekleurde Pieten. Misschien moeten die bevingen in Groningen zich wat uitbreiden naar de rest van het land, denk ik wel eens. Zijn we even van dit soort sociaal gekakel af.