FIFA-crisis28 mei '15 19:13Aangepast op 28 mei '15 23:29

Alles wat je moet weten over sponsordeals en corruptie

Auteur: Eva Oude Elferink

Sponsoren maken zich zorgen over het corruptieschandaal bij de FIFA. Bedrijven dreigen zich terug te trekken en eisen meer transparantie. Frank van den Wall Bake, sport- en sponsoradviseur weet alles van sponsordeals.

Welk effect heeft zo'n corruptieschandaal op sponsoren?

Het heeft minder effect dan je zou denken. Natuurlijk vindt een sponsor het niet prettig als FIFA in een kwaad daglicht komt te staan. Want je wilt je associëren met de sport, in dit geval voetbal. Ze zijn dus niet blij.

Aan de andere kant is het wel zo dat heel veel onderzoeken wereldwijd hebben aangetoond dat de consument waar het die sponsors uiteindelijk om gaat, dat die niet de vinger wijze naar de sponsors. Er zal geen mens op de wereld zijn die de vinger wijst naar Coca-Cola en zegt ‘jij bent schuldig aan de corruptie binnen FIFA’. De sponsors blijven in dat kritische circuit redelijk buiten schot.

Is dat terecht?

Dat vind ik wel. Coca-Cola, McDonald’s en al die andere grote partijen komen niet aan boord voor FIFA en meneer Blatter, die komen aan boord voor het voetbal. Het WK-voetbal en FIFA zijn podia die hun weerga niet kennen. Het is het grootste, mooiste sportpodium van de wereld en daar willen die grote bedrijven bij zijn. Als Coca-Cola er morgen uitstapt, stapt Pepsi er meteen in. Er is een offensieve en defensieve reden voor sponsors om aan boord te blijven.

Dat laat onverlet dat ze naar de wereld toe moeten doen blijken dat ze er niet blij mee zijn. Daarom krijg je de statements die ze nu maken waarin de toonzetting over het algemeen is dat ze vertrouwen hebben dat FIFA het probleem gaat oplossen. Daarmee houden ze de markt rustig, maar ze zijn vooral politiek correct.

Waar ligt de grens?

Dat is heel moeilijk. De FBI gaat natuurlijk doorspitten, dit is slechts ene tipje van de sluier. Het kan op een gegeven moment zo kwalijk worden dat meneer Blatter geen andere keuze meer heeft en dat het hele gezelschap moeten opstappen zodat er een nieuwe, frisse wind kan waaien en er een totaal nieuwe FIFA komt.

Maar dan hoeven de sponsoren ook niet op te stappen?

Nee, wat wel zou kunnen, maar wat ik niet verwacht, is dat de consument er helemaal genoeg van heeft van het FIFA-gebeuren en denkt ‘wij gaan ook de sponsors boycotten’.

Ziet u dat gebeuren?

Nee. Dat zie ik absoluut niet gebeuren.

Is het niet ook een beetje hypocriet dat sponsors nu beginnen te klagen terwijl we ze jaren niet hebben gehoord?

Dat ook. Plus dat klagen vind ik ook maar betrekkelijk, dat is meer iets voor de bühne. Het is niet echt. Als je het echt wilt en meent dat dit FIFA’s laatste kans is, dan zeg je niet ‘we hebben er vertrouwen in dat FIFA dit gaat oplossen’. Dan zeg je ‘je zorgt maar dat je het hebt opgelost binnen drie maanden en anders ben ik weg’.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen