
“Het is op zich bijzonder dat een sponsor zich zo gaat uiten, omdat zij zich normaal gesproken niet willen mengen in politieke affaires", reageert sportmarkteer Marcel Beerthuizen van Bigplans op het nieuws.
Schijnheilig
"Inmiddels hebben we gezien dat bedrijven als Coco Cola en McDonalds zich in hetzelfde rijtje hebben geschaard. Het zijn bedrijven die we allemaal kennen en koppelen aan zo’n evenement. Ze willen zich associëren met de voetbalsport. Zeker een organisatie als Visa, die in de financiële sector actief is, wil niet betrokken zijn bij een bedrijf dat met corruptie te maken heeft.”
Het heeft misschien ook wel iets schijnheiligs. Ze zijn al jaren aan de FIFA verbonden en er is al langer sprake van fraude. Is het geen roep voor de bühne? Beerthuizen: “Wat geldt voor alle grote sponsors van welke organisatie dan ook: ze willen zich niet mengen in allerlei discussies, zeker als niet precies duidelijk is wat er aan de hand is. Iemand moet eerst maar eens veroordeeld worden. Zeker in het geval van Blatter is het ook zo dat er heel veel rumoer is, maar het is niet duidelijk wat hij echt heeft gedaan."
Dat is, zegt de sportmarketeer, ook de reden dat ze nu zo aandringen op een onafhankelijke commissie. "Ze hebben gewoon geen vertrouwen meer in het feit dat hij zelf die hervorming zou moeten doorvoeren. Er zijn zoveel mensen opgepakt."
Platini
Beerthuizen durft niet te zeggen of de FIFA gaat luisteren naar Visa. “Er is wel druk vanuit meerdere sponsors. Die zorgen bij elkaar dat de FIFA een miljard aan inkomsten krijgt. Die hebben een belangrijke stem. Michel Platini, de beoogde nieuwe voorzitter, heeft al wel gezegd dat-ie zo’n onafhankelijk iemand zou willen. Of dat van Blatter gaat komen... Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Dat moet vooral van de mensen om hem gaan komen.”