Financieel8 jan '18 22:50Aangepast op 9 jan '18 07:32

'Bonus past niet meer bij deze tijd'

Auteur: BNR Webredactie

De prestatiebonus verliest aan populariteit. Ook bij T-Mobile raakt de bonus uit de gratie, schrijft het FD. En er zullen meer bedrijven volgen, voorspelt beloningsdeskundige Jan Schuurman.

(EPA)

Dat schrijft het Financieele Dagblad. HR-directeur David Thomas van T-Mobile verdedigt de stap met de constatering dat de focus bij het eindejaarsgesprek te veel lag bij geld, ranglijstjes en prestaties in plaats van op de ontwikkelingsperspectieven. Volgens HR-developmentmanager Esther Burger is de stap onderdeel van een cultuurverandering, waarbij samenwerking veel belangrijker wordt. 'Het gaat erom dat het hele bedrijf een collectief doel najaagt in plaats van het eigenbelang.'

Gewenning

Daarmee is het de eerste grote speler in de Nederlandse telecommarkt die deze stap neemt. De bonus komt steeds meer ter discussie te staan, merkt beloningsdeskundige Jan Schuurman: 'Je geeft een bonus en het wordt op een gegeven moment, als je niet oppast, een gewenning: mensen gaan er gewoon op rekenen dat ze die bonus krijgen. Het levert ook enorm veel gedoe op, het is heel erg bewerkelijk. Eigenlijk past het niet meer bij deze tijd, waarin je wilt dat mensen collectief de schouders eronder zetten en niet vanuit financiële prikkels gemotiveerd zijn, maar meer vanuit leuk werk, ontwikkelingsmogelijkheden en noem maar op.'

Daaronder vallen bijvoorbeeld investeringen in een gezonde werkplek, manieren om mensen door te laten groeien en aandacht voor de balans tussen werk en privé. Schuurman verwacht dat meer bedrijven het voorbeeld van T-Mobile zullen volgen. 'Ik krijg continu vragen van klanten die op een gegeven moment zeggen: kunnen we niet onze bonusregeling op een andere manier inrichten, of gewoon helemaal afschaffen? Dat heb ik in het verleden nooit gehad.'

T-Mobile maakt overigens een uitzondering voor vijfhonderd mensen op de verkoopafdelingen, waar de financiële prikkel nog altijd geldt als extreem belangrijke motivator. Het telecombedrijf schaft ook het eindejaarsgesprek af en gaat in plaats daarvan vaker en intensiever met medewerkers in gesprek over hun ontwikkeling.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen