Financieel30 dec '19 12:57Aangepast op 30 dec '19 15:24

Jumbo-CFO: 'We groeien heel hard'

Auteur: BNR Webredactie

Jumbo sluit het jaar af met een omzetstijging van ruim een miljard. Dat is een stijging van veertien procent. Het marktaandeel van Jumbo kwam in de laatste maanden van het jaar boven de 21 procent uit. CFO van Jumbo Ton van Veen licht de cijfers toe in BNR Zakendoen.

Online nog verlieslatend

'We groeien heel hard, ook online', zegt Van Veen. Het aankomende jaar wil Jumbo nog meer nieuwe vestigingen openen, vijfentwintig in Nederland en tussen de twaalf en vijftien in België. Ook autonoom verwacht Jumbo in de bestaande winkels nog verder te groeien. 'Al die factoren dragen bij aan het hopelijk kunnen realiseren van de omzetdoelstelling van 10 miljard in 2021', zegt Van Veen.

Lees ook | Jumbo spint meeste garen bij deal met Hema

Maar de CFO van Jumbo geeft ook toe dat Jumbo nog steeds verlies maakt op online en nog niet weet wanneer daar winsten geboekt zullen worden.

HEMA

Van Veen laat ook nog iets los over die andere grote overname en samenwerking, die met HEMA. Jumbo nam eerder al zeventien stadswinkels van HEMA over. 'Belangrijk is dat ze met onze bijna 700 winkels extra distributiekanalen krijgen. De verkoop van hun winkels zorgt dat ze hun schuld kunnen verlagen', zegt Van Veen. De extra distributiekanalen komen er via Jumbo-winkels die binnenkort non-food artikelen van Hema zullen verkopen.

Beter dan verwacht

De supermarktketen harkte dit jaar 8,4 miljard euro binnen. Jumbo presteerde veel beter dan verwacht, met name in België. Jumbo verstevigt ook haar aandeel in de markt via een uitbreiding van het winkelbestand. Jumbo neemt zes winkels in de Randstad over van Udea. Het gaat om filialen van Marqt en Ekoplaza. Dat zullen ook Jumbo-winkels worden.

Gerelateerde artikelen