AFM: banken, denk na over oplossingen
De AFM maakt zich zorgen over de tijdelijke oplossingen van banken voor klanten die in de problemen zijn gekomen door de coronacrisis. Veel banken geven klanten bijvoorbeeld uitstel van hypotheek-betalingen. De waakhond vindt dat een goed initiatief, maar is bang dat klanten later in de problemen komen. 'Soms kan krediet een oplossing zijn, maar niet altijd', zegt bestuursvoorzitter Laura van Geest van de AFM.
Luister ook | Familiebedrijven houden de moed erin
Oplossingen moeten bij het probleem passen
Volgens Van Geest moet je oplossingen bieden die het probleem passen, ze roept banken dan ook op mee te denken met de klant: 'Als mensen geen geld hebben, is krediet dan wel de oplossing? Soms kan krediet een oplossing zijn, maar niet altijd. We zeggen tegen banken: als je denkt dat er aanleiding is om krediet of een betaling door te schuiven, dan moet je dat met de klant doorspreken. Is er ruimte, dan moet je dat doen, maar wel op een prudente manier. We roepen de banken op daarover na te denken'. Wat Van Geest per se níet wil is dat banken kredieten die tegen een lage rente verstrekt zijn, omzetten in een persoonlijke lening tegen een hogere rente.
Luister ook | Economenpanel over steunmaatregelen