Financieel21 apr '20 11:01Aangepast op 23 apr '20 10:27

Adyen: ruimer behuisd, maar volumes blijven zorg

Auteur: BNR Webredactie

Adyen, het bedrijf dat achter de schermen zorgt voor veel van onze digitale betalingen, heeft weinig last van de corona-uitbraak. De omzet in het eerste kwartaal groeide met 34 procent tot 135,5 miljoen euro. Het gaat allemaal niet vanzelf, maar met een nieuwe behuizing en veel extra mensen is er nog voldoende ruimte voor verdere groei.

Toch had het nog een stuk beter kunnen zijn als er geen coronacrisis was geweest, zegt CFO Ingo Uytdehaage. 'Je ziet dat het ook invloed heeft op onze cijfers als de reisindustrie of retailers die hun winkels moeten sluiten. Iedereen gaat op zoek naar alternatieve manieren van betalen en daar proberen we ze mee te helpen. Zo kijken we voor onze retailers of je met een WhatsApp-linkje makkelijk een betaling kunt doen, zodat klanten toch online iets kunnen kopen.'

Beluister ook | Adyen biedt klanten bankdiensten aan

Dossier: CEO's over de Coronacrisis

Ook intern brengt de crisis de nodige aanpassingen met zich mee. Tweehonderd mensen kwamen er de afgelopen drie maanden bij, van wie de eerste onboarding via Zoom plaatsvond. 'Dat is voor iedereen even wennen, maar de feedback is heel positief. We proberen ze zo snel mogelijk wegwijs te maken binnen Adyen, maar we moeten er allemaal aan wennen dat de wereld zo snel veranderd is.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Afgelopen weekend werd bekend dat het bedrijf zijn intrek neemt in de voormalige panden van Hudson's Bay op het Amsterdamse Rokin. Uytdehaage ziet juist een voordeel in die relatief ruime behuizing, in de huidige anderhalvemetereconomie. 'We bouwen het bedrijf voor de lange termijn. We weten niet precies hoe de komende tijd zich zal ontwikkelen, maar één ding is zeker: voor de komende tijd hebben we genoeg werkplekken.'

Een telefoon met diensten van Adyen.
Een telefoon met diensten van Adyen. ( ANP / Rob Engelaar )

Gerelateerde artikelen