
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
'Marketing niet nodig'
Sven van der Biezen, CEO van Floryn, laat weten dat marketing niet nodig is om klanten binnen te hengelen; ze vinden de kredietverstrekker vanzelf. Dat blijkt onder meer uit de natuurlijke vraag: het verkeer op de website vanuit Amsterdam verviervoudigde de afgelopen weken, voor de rest van Nederland verdubbelde de vraag. Dat geeft een behoorlijke druk op de capaciteit, reden voor Floryn om extra mensen aan te nemen om aanvragen te behandelen.
Sneller dan de bank
De fintechbedrijven kunnen makkelijker dan banken snel duidelijkheid verschaffen, omdat ze met name naar recente informatie over bedrijven kijken. Zeker tijdens de coronacrisis zijn er bedrijven die het proberen bij de traditionele bank en vrezen dat dat te lang gaan duren, om vervolgens online verder te kijken. Zolang de banken zich vooral op de huidige klanten richten, ziet Van der Biezen de mogelijkheden voor de fintechs zonnig in. 'Wij bieden BMKB-C (Borgstellingsregeling Midden- en Kleinbedrijf Corona, red.) dan onder dezelfde voorwaarden aan als banken, maar dan sneller', zegt Van der Biezen die na de zomer een stijging verwacht van het aantal aanvragen.
Beluister ook | Veel ondernemers laten gratis geld liggen