
Normaal niveau
In de hele maand mei is het officiële aantal pintransacties op 403,4 miljoen uitgekomen, 1,4% meer dan in dezelfde maand van 2019. De normale groei van jaar op jaar lag vóór de lockdown rond 10%.
De modebranche zit met de pinomzet nog maar 3% onder het niveau van vlak vóór de lockdown. Een week eerder liep die pinomzet nog 22% achter.
Ook in de horeca- en recreatiebranche klimt de pinomzet verder omhoog, naar 20% onder het niveau van vóór de lockdown. Op het dieptepunt lag de pinomzet in deze branche 96% onder de normale pre-lockdown-pinomzet.
Oosterburen
Ook Duitsland vecht ervoor om consumentenbesteding aan te jagen. Volgens Carsten Brzeski, Hoofdeconoom ING Duitsland, zijn de oosterburen hierdoor over het economische dieptepunt heen. 'Vooral de BTW-verlaging van drie procentpunten per 1 juni is de belangrijkste maatregel.'
130 miljard euro is er door de Duitse regering uitgegeven. Dat gaat niet alleen om besteding op korte termijn. 'Het gaat ook om investeringen. Er gaat ook geld naar onderzoek naar waterstofenergie en het klimaat. De Duitse regering wil het groeivermogen verhogen.'
Luister ook | Consumentenvertrouwen in recordtempo gedaald
