Financieel12 nov '20 06:18Aangepast op 12 nov '20 09:34

Rabobank sluit zeker helft van filialen

Auteur: BNR Webredactie

Rabobank zet opnieuw het mes in de organisatie. Slechts de helft van het aantal bankfilialen blijft over en mede als gevolg van de coronacrisis wordt ook het aantal kantoren teruggebracht, schrijft het Financieele Dagblad.

(ANP / Pieter Stam de Jonge )

Het plan is om het aantal bankfilialen de komende jaren terug te brengen van 335 voor de tot ergens tussen de 100 en de 150 vestigingen. Het aantal kantoren slinkt van 89 naar 71, staat in stukken die het FD in handen heeft: Bankieren 3.5. De nieuwe organisatiestructuur leidt niet tot een hogere winstdoelstelling, zegt topman Wiebe Draijer in een toelichting, maar komt in eerste instantie voort uit de lage rente, veranderend klantgedrag en de coronacrisis.

Lees ook | Rabobank sluit helft van filialen om winst op peil te houden

Een eerdere reorganisatie bleek niet toereikend, zegt FD-journalist Eva Rooijers, al is toen ook al het nodige in het kantorenbestand en het personeelsbestand gesneden. 'Het idee dat ze in de haarvaten van de samenleving moeten zitten, zit bij die bank heel diep. Daarom hebben zij tot nu toe denk ik iets minder rigoureus in het kantorennetwerk gesneden. Rabobank zegt over deze plannen dat veel mensen kunnen worden herplaatst bij andere afdelingen.

Beetje bij beetje minder coöperatief

Rabobank erkent in een reactie dat banenverlies niettemin onvermijdelijk is, ondanks overplaatsingen. De bank legt de nadruk op de beoogde klantenservice. 'Draijer ontkent niet dat de plannen er zijn. Ze gaan teams lokaal anders aansturen om meer kennis bij elkaar te brengen, om zo de klant beter te kunnen bedienen. En zo wordt Rabobank beetje bij beetje steeds minder coöperatief.'

Luister terug | Rabobank saneert en focust

Door de daling van de rente lopen de inkomsten terug en dat moet volgens Draijer worden opgevangen door de klant efficiënter te bedienen. En dat kan niet meer met hetzelfde aantal kantoren. De nieuwste plannen volgen op een ingrijpende reorganisatie begin 2016. Daarbij trok het hoofdkantoor veel macht naar zich toe, mede onder druk van toezichthouders. Ook die reorganisatie ging gepaard met een forse inkrimping van het aantal filialen en medewerkers.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen