Financieel24 nov '20 12:47Aangepast op 24 nov '20 13:06

ACM waarschuwt webwinkels

Auteur: BNR Webredactie

Vandaag besteld, morgen bezorgd. Dat is de standaardbelofte van webwinkels, maar in coronatijd kun je daar vaak een paar dagen bij optellen. Met de feestdagen voor de deur roept toezichthouder ACM webwinkels op om hun klantenservice op orde te hebben.

( ANP XTRA Bart Maat)

Beluister ook | ACM stelt paal en perk aan nepreviews en -likes

'We hebben de afgelopen tijd veel klachten gehad, en veel webwinkels aangesproken op het niet goed informeren van klanten', zegt directeur Consumenten Edwin van Houten van de Autoriteit Consument & Markt. Om vervolgens te benadrukken dat er heel veel webwinkels zijn die hun zaken wél gewoon op orde hebben en dat het ook 'een moeilijke tijd' is.

Beluister ook | Hoekstra zit webwinkels achter de vodden over betalingsachterstanden

Webwinkels die recidiveren na een eerdere waarschuwing van de ACM krijgen een boete. 'Die kan heel naar zijn, dat wil je niet. Bovendien krijg je dan slechte publiciteit.' Volgens Van Houten is het niet altijd kwade opzet en proberen veel bedrijven de problemen zelf op te lossen - bijvoorbeeld door verbetering van de klantenservice of uitbreiding van capaciteit bij drukte.

Van Houten roept webwinkels nogmaals op in deze drukke tijden 'ervoor te zorgen dat hun klanten goed geïnformeerd zijn over levertijden, dat er geen verkeerde verwachtingen ontstaan, en dat ze hun klantenservice op orde hebben als er toch wat misgaat'.

Beluister ook | CDA bindt strijd aan met webwinkel buiten Europa


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen