Bij de overname zullen alle medewerkers ook meegaan naar de nieuwe supermarkten. Leendert van Eck, algemeen directeur van Deen, vindt het zowel een mooie als een verdrietige deal. 'Voor de familie is het een hele verstandige keus, maar voor het personeel en de mensen die elke dag hard werken voor Deen is het ook een hele verdrietige dag.' Toch was de verkoop van de keten noodzakelijk, zegt Van Eck. 'Onze markt waarin wij opereren verandert razendsnel. Online wordt een steeds groter onderdeel van de omzet en online is bij ons verliesgevend. In de genen van Deen zit dat iedere winkel winst moet maken. Wanneer wij op online toch een toonaangevende supermarkt willen blijven, dan moeten wij daar fors in investeren. En investeren in iets wat verliesgevend is, dat doen wij niet.'
Luister ook | Jumbo mikt op 10 miljard
Verdeling van de supermarkten
Ook logistiek gezien kon Deen de omslag niet maken. 'Nieuwe distributiecentra kosten honderden miljoenen euro's en zijn gemechaniseerd. We moesten de afweging maken om een risicovolle investering te doen of kijken naar een andere oplossing die voor het personeel zo goed mogelijk is', legt de algemeen directeur uit. 39 van de 80 winkels van Deen zullen vervangen worden door een Albert Heijn-supermarkt. Vomar en DekaMarkt nemen respectievelijk 22 en 19 winkels over. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is wil Van Eck niet verklappen.
