Financieel6 apr '21 09:18Aangepast op 6 apr '21 15:47

Frankrijk laat Nederlands aandeel Air France-KLM verwateren met extra miljardensteun

Auteur: BNR Webredactie

De Europese Commissie is onder voorwaarden akkoord met maximaal 4 miljard euro aan extra steun voor Air France, onderdeel van Air France-KLM. De Franse Staat neemt 3 miljard euro voor zijn rekening, daarnaast wordt voor 1 miljard euro aan nieuwe aandelen uitgegeven. In ruil voor de steun om het eigen vermogen van de Franse luchtvaartmaatschappij te versterken moet Air France onder andere een aantal start- en landingsrechten opgeven op de overbelaste luchthaven van Parijs Orly.

Op dit moment heeft Frankrijk, net als Nederland, 14 procent van de aandelen in de luchtvaartmaatschappij. Demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra heeft in een Kamerbrief laten weten dat Nederland niet meegaat in een nieuwe financieringsronde. Ook andere grote aandeelhouders hebben aangegeven niet mee te zullen doen. Het Nederlandse belang in de luchtvaartcombinatie zal hiermee dalen tot mogelijk 9,3 procent.

Lening en extra aandelen

Het Franse aandeel kan groeien tot 30 procent. De Franse herkapitalisatie bestaat uit de omzetting van de reeds door Frankrijk toegekende staatslening van 3 miljard euro in een eeuwigdurende lening. Daarnaast mag Parijs voor maximaal 1 miljard euro aan nieuwe aandelen kopen. Hierdoor kan ook het aandeel van Nederland in AF-KLM slinken van 14 procent naar 9 procent.

In de brief aan de Tweede Kamer zegt Hoekstra dat bij KLM op dit moment de 'acute noodzaak' ontbreekt voor extra steun. Wel kijkt het kabinet naar de mogelijkheid om in een 'later stadium' alsnog extra financiële steun te geven. De EU heeft het steunpakket van Nederland aan KLM is nog niet goedgekeurd door de EU. Dat heeft te maken met de onderhandelingen hierover, vertelt Job Woudt van het FD.

Ook Nederland zet de staatslening van 1 miljard euro aan KLM waarschijnlijk om in een eeuwigdurende lening, waarmee 24 slots per dag op het spel worden gezet. Gezien de relatief hoge waarde van de Nederlandse slots proberen Nederland en KLM dat te voorkomen. Kennelijk is de balans binnen de AF-KLM-groep nu minder belangrijk voor Hoekstra, zegt Woudt. 'De vraag is of Nederland dan wel verstandig heeft gedaan aan het verwerven van dat belang van 14 procent.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen