Consument bereidt zich voor
Vooral elektronicazaken en sportwinkels draaiden een erg goede maand in mei. Ze verdubbelden hun omzet ten opzichte van de maand ervoor, toen alle maatregelen voor winkels nog golden. Volgens Henk Hofstede, sector banker retail bij ABN AMRO, zijn consumen zich aan het voorbereiden op alles wat straks weer kan. En daarom worden er extra spulletjes ingeslagen.

Online betalingen
Tegelijkertijd is er ook een afname te zien in het aantal online betalingen, maar volgens Hofstede zet het online winkelen ook gewoon door, bijvoorbeeld bij supermarkten. Hij vraagt zich wel af hoe dat zal gaan als straks de restaurants weer open gaan. 'Straks mogen we weer naar het restaurant, die euro kan maar een keer worden uitgegeven.' Hofstede verwacht dat supermarkten meer zullen gaan inzetten op meer verse maaltijden, kant en klare maaltijden en online bestellen om de consument toch te behouden.
Kledingwinkels
Hofstede ziet in de transactiedata terug dat veel consumenten weer naar kledingwinkels zijn gegaan toen het weer kon. Dit beeld wordt versterkt door een afname van transacties bij online kleding webshops.