Financieel20 okt '21 08:24Aangepast op 20 okt '21 10:17

ING compenseert klanten die teveel rente betaalden

Auteur: BNR Webredactie

ING gaat, net als ABN AMRO en Rabobank, klanten compenseren die een te hoge rente hebben betaald op een lening. Daarvoor zet de bank 180 miljoen euro opzij.

Het gaat bij ING om het Doorlopend Krediet, gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan, waarbij de variabele rente bij nader inzien niet voldoende marktconform was. Klanten die hierdoor 50 euro of meer kwijt zijn geraakt krijgen van de bank een compensatie. Ongeveer tien procent van de klanten met deze producten zouden hier recht op hebben. Met deze stap reageert ING op een aantal uitspraken bij het financiële klachteninstituut Kifid over soortgelijke producten bij andere banken.

Luister terug | Rabobank compenseert te hoge rentes op leningen

Volgens het financiële concern heeft de Consumentenbond positief gereageerd op het compensatievoorstel. De organisatie zou ook bereid zijn om met de bank in gesprek te gaan over de precieze uitvoering en details van de regeling, die naar verwachting voor eind 2022 afgerond zal zijn.

Belangenorganisatie is ontevreden

Belangenorganisatie Qollect is ontevreden met het compensatievoorstel van de bank. Volgens Adriaan de Gier, van Qollect, gaat het om een 'dramatische regeling'. Hij wijst erop dat ING veel minder geld vrijmaakt voor de compensatie dan ABN AMRO, dat 250 miljoen euro opzij zet. Ook zouden meer klanten recht hebben op de compensatie, volgens de Gier. Zo zouden zakelijke klanten en mensen met een hypotheek er ook recht op hebben. In totaal zou de schade volgens de organisatie ook in de miljarden lopen.

De belangenorganisatie heeft becijferd dat er waarschijnlijk circa 8 miljoen Nederlandse consumenten zijn benadeeld. Als de banken niet voldoende over de brug komen, wil De Gier dit voor de rechter uitvechten.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen