Financieel20 okt '21 12:44Aangepast op 20 okt '21 13:18

Miljoenen nieuwe abonnees voor Netflix dankzij hitserie Squid Game

Auteur: Rosanne Peters

Netflix kreeg er bijna 4,5 miljoen abonnees bij in het derde kwartaal, dat is twee keer zo veel als dezelfde periode vorig jaar. Dat ligt volgens kenners allemaal aan één serie: het Zuid-Koreaanse Squid Game.

In de Verenigde Staten daarentegen, gaat het juist niet zo goed: slechts 70.000 van het nieuwe aantal leden is Amerikaan. Volgens formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen komt dat omdat de markt in de Verenigde Staten redelijk verzadigd is. 'De abonnees zijn daar verdeeld over zo'n tien streamingsdiensten, je merkt wel dat de groei er een beetje uit is. Daarbij komt dat Amerikanen het nog steeds vervelend vinden als ze gebruik moeten maken van ondertiteling.'

De serie Squid Game.
De serie Squid Game. (ZUMAPRESS.com)

Azië

De verdere groei van Netflix ligt daarom buiten de Verenigde Staten zelf. 'Volgend jaar gaat Netflix een half miljard investeren in Zuid-Korea. Daar kan je goed aan zien dat ze hun pijlen hebben gericht op Azië. Zuid-Korea is momenteel 'hot', door zowel goede films als televisieformats te ontwikkelen. 'The Masked Singer' kennen we bijvoorbeeld ook in Nederland, dat komt daar vandaan.'

Luister ook | Merken springen in op succes Squid Game

De hitserie Squid Game gaat over een groep Zuid-Koreanen met flinke schulden. In de fictieve serie spelen de schuldenaren mee aan kinderspelletjes waarmee uiteindelijk geld verdiend kunnen worden. Er zit echter een nadeel aan: Als je verliest, ga je dood.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen