Financieel10 nov '21 09:24

Ahold Delhaize ziet winst enorm stijgen

Auteur: BNR Webredactie

Ondanks dat Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, klanten minder zag uitgeven in supermarkten, steeg de omzet en winst in het derde kwartaal ten opzichte van een jaar geleden.

De omzet van Ahold Delhaize in de maanden juli tot en met september kwam uit op 18,5 miljard euro, een toename van 4,5 procent ten opzichte van vorig jaar wat deels kwam door overnames. De nettowinst bedroeg 522 miljoen euro. Dat was een jaar geleden nog 68 miljoen euro.

Toch zien de cijfers die het concern draaide in Europa er minder rooskleurig uit. De omzet daalde doordat horeca en andere winkels weer openden en consumenten daar hun geld gingen uitgeven. In de VS zag het bedrijf die trend niet.

Topman Frans Muller benadrukt dat de omzetgroei die het hele concern draaide mede te danken is aan online-aankopen door consumenten. 'Daar hebben we 29 procent meer omzet gehad vergeleken met vorig jaar. Zowel in Nederland als de VS ging dat heel goed. Daar zijn we heel tevreden mee.'

Bol.com

De omzet in Europa daalde op vergelijkbare basis. Daarbij kijkt het bedrijf alleen naar winkels die vorig jaar in dezelfde periode ook al open waren. In de Verenigde Staten was er wel groei. Als naar de totale inkomsten wordt gekeken, dan liggen die nog wel hoger dan een jaar geleden. Dat komt echter deels door overnames, maar ook door bijvoorbeeld de opening van nieuwe winkels en groei bij onlinewinkel bol.com.

Toch zijn er ook veel effecten van corona die Ahold de wind in de rug geven. Mensen blijven, onder andere door thuiswerken, meer thuis en consumeren ook meer thuis, ziet Muller. 'Een aantal van die effecten zijn blijvend, denken wij. Corona heeft veel mensen bewust gemaakt van een gezondere leefstijl, dat hebben mensen herontdekt.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen