
Volgens Joris Melkert, luchtvaartdeskundige verbonden aan de TU Delft, is dit conflict een gevolg van de coronacrisis. 'Dit gaan we op nog veel meer plekken in de maatschappij zien. 'Ondernemers hebben rechtstreeks schade opgelopen door de crisis.' Zo is Schiphol 1,2 miljard aan havengelden misgelopen. 'En ergens zullen die kosten moeten worden terugverdiend. Het verhogen van die haventarieven is daar misschien wel een zichtbaar voorbeeld van.'
Luister ook | Schuld KLM hoger dan bekend
De luchthaven wil in de komende jaren de haventarieven verhogen met 37 procent. Luchtvaartmaatschappijen betalen dat geld om de start- en landingsbanen te kunnen gebruiken, maar ook de terminals, pieren, enzovoort. 'Oorspronkelijk wilde Schiphol het tarief verhogen met 42 procent, daar is dus 5 procent vanaf gegaan. Maar dat vinden de luchtvaartmaatschappijen niet genoeg.' Melkert legt uit dat Schiphol dit volgens de luchtvaartwet mag doen. 'Maar de maatschappijen verwachten ook wat redelijkheid en billijkheid, want zij hebben het ook zwaar gehad.'
Luister ook | Air France-KLM lijdt 1,5 miljard verlies in tweede kwartaal
De luchtvaartdeskundige denkt dat bij de uitspraak door de ACM het gelijk ergens in het midden komt te liggen. 'En uiteindelijk zullen wij als klant gaan betalen. De luchtvaartmaatschappijen zijn klant bij Schiphol en wij zijn klant bij de luchtvaartmaatschappijen.' Volgens Melkert wil de rechtbank in december met een eerste uitspraak komen als het conflict daarvoor nog niet is opgelost.