
Mensen worden vaker slachtoffer van Whatsappfraude, spoofing en heldeskfraude. Zo doen mensen zich voor als bankmedewerker, waarschuwt Joyce Donat van de Consumentenbond. 'Mensen worden overgehaald om geld over te maken. Het gaat om hele grote bedragen.'
Oplichters weten steeds meer van hun slachtoffers. 'Ze weten hoeveel geld je op je bankrekening hebt staan. Je geboortedatum, namen en allerlei details die alleen de bank kan weten,' legt Donat uit. 'Het voelt heel vertrouwd en mensen trappen erin omdat ze denken echt met een bank te maken te hebben. Oplichters worden steeds slimmer en geraffineerder.'
Lees ook | Fraude met zorgbonus: 'Ik had meer controles uitgevoerd'
GGD
Zo doen oplichters zich voor al medewerkers van de GGD. 'Het maakt het heel lastig om mensen te waarschuwen. Als je voor het ene waarschuwt, is er alweer een andere truc', zegt Donat. 'Het is echt een misvatting dat alleen ouderen hier intrappen. Het zijn ook jongeren die hier juist intrappen.' Banken vergoeden de schade, maar volgens de Consumentenbond is dat niet genoeg. 'We vinden het fijn dat uit coulance de bank de schade vergoedt. Maar er zijn technische dingen die een bank kan doen om het moeilijker te maken om mensen op te lichten.'
Wachttijd
ING, Triodos en de Volksbank hebben onlangs een wachttijd ingebouwd bij het verhogen van het overboekingslimiet. Zo kunnen klanten niet direct geld overmaken als ze hun limiet overmaken. 'Dan kun je even tot tien tellen', legt Donat uit. Maar niet alle banken nemen dit soort maatregelen. 'Online geld overmaken is veel kwetsbaarder. Banken hebben veel kennis hierover, ze zouden alles in het werk moeten stellen om fraude te voorkomen.'
Lees ook | Helft Nederlanders financieel kwetsbaar