Financieel20 apr '22 10:05Aangepast op 20 apr '22 11:11

Netflix raakt voor het eerst abonnees kwijt en denkt aan goedkoper abonnement

Auteur: BNR Webredactie

Streamingdienst Netflix had aan het einde van het eerste kwartaal 200.000 betalende gebruikers minder dan drie maanden eerder. Voor het Amerikaanse bedrijf betekent dat de eerste daling van abonnees sinds 2011. Bovendien rekent het bedrijf erop in het lopende kwartaal nog eens twee miljoen betalende klanten te verliezen.

Netflix geeft al langer aan dat de cijfers de afgelopen jaren vertekend waren. Door de coronapandemie bleven wereldwijd mensen meer thuis en was er veel behoefte aan vermaak. Maar inmiddels kunnen in veel landen mensen weer naar cafés, restaurants en bioscopen en zegt een deel hun Netflix-abonnement op. Ook de toegenomen inflatie speelt een rol als een factor waardoor sommige mensen hun uitgaven tegen het licht gaan houden.

Podcast | Netflix worstelt na coronatijd en verliest nog miljoenen gebruikers

Volgens het bedrijf is verder de concurrentie van andere streamingdiensten toegenomen. De afgelopen jaren gingen onder meer Disney+, HBO Max en in Europa ook Viaplay in steeds meer markten van start.

Gedeelde accounts

Tenslotte is ook het delen van inloggegevens een probleem voor Netflix. Het bedrijf zegt dat zo'n 100 miljoen huishoudens de streamingdienst bekijken zonder daarvoor te betalen. Dat aantal komt bovenop de circa 222 miljoen betalende huishoudens. Netflix wil die meekijkende huishoudens ook aanspreken. In Latijns-Amerika heeft de dienst al geëxperimenteerd met een abonnement voor meerdere huishoudens.

Waar de daling ook door komt, zo benadrukt beursanalist Jos Versteeg, is de Russische sancties. Netflix besloot om hun diensten niet meer in Rusland aan te bieden vanwege de oorlog in Oekraïne. 'Ze hebben daarmee 700.000 Russen ontkoppeld. Als je hen niet meerekent, dan hadden ze toch een groei. Maar ook dat was veel te weinig.'

Lees ook | Ook in het eerste kwartaal vielen de cijfers van Netflix tegen

Verder moeten de bestaande gebruikers door betere suggesties en veel nieuwe series en films overgehaald worden om langer lid te blijven. Onlangs introduceerde Netflix al een nieuw beoordelingssysteem met naast een duimpje omlaag en een duimpje omhoog ook twee duimpjes omhoog kan worden gegeven.

Advertenties

Om nieuwe abonnees te trekken denkt de Netflix-top aan een nieuw verdienmodel: advertenties. De Netflix-CEO opperde om mensen voor een lager tarief naar de Netflix-content te laten kijken, maar dan wel inclusief advertenties. 'Het is een behoorlijke draai van Netflix, want ze wilden het altijd clean zonder advertenties. Maar het is de keus voor de gebruikers en als ze dat willen, kan dat nog een boel mensen over de streep trekken', denkt Versteeg.

Door de teleurstellende cijfers stortte het aandeel van Netflix compleet in, tot liefst een daling van 30 procent op het laagste punt. 'Men vreest dat Netflix over de groei heen is. Ik denk dat dat wel meevalt. Als je kijkt naar marktonderzoeken zie je dat ze een marktaandeel van 56 procent hebben, dat zou nog wel kunnen groeien in Amerika. Ook daarbuiten, in Oost-Azië was nog wel groei te zien', zegt Versteeg.

Stijgende omzet

Ondanks de tegenvallende gebruikersaantallen steeg de omzet op jaarbasis met 10 procent tot een kleine 7,9 miljard dollar, omgerekend zo'n 7,3 miljard euro. Dat kwam onder meer doordat Netflix de prijzen van zijn abonnementen verhoogde. De winst kwam uit op 1,6 miljard dollar, wat een daling was ten opzichte van een jaar geleden.

Gerelateerde artikelen