Financieel28 apr '22 10:00

Unilever verrast met flink hogere winst

Auteur: BNR Webredactie

Levensmiddelenproducent Unilever zag de winst in de eerste maanden van dit jaar flink stijgen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf naar buiten heeft gebracht. De winst in de eerste maanden van 2022 kwam uit op zo'n 14 miljard euro, een stijging van 12 procent. Volgens Cor Blankestijn, analist bij ING, heeft Unilever eigenlijk op ieder gebied beter gepresteerd dan verwacht.

Kantoor van Unilever in Rotterdam
Kantoor van Unilever in Rotterdam (ANP / Hans van Rhoon)

De grote vraag onder analisten was of Unilever de prijs van zijn producten succesvol kon verhogen. Door de inflatie zijn de kosten van de grondstoffen die Unilever nodig heeft om zijn eigen producten te maken volgens Blankestijn soms met wel 10 of 20 procent gestegen. 'Maar dat is gelukt. De groei van de prijzen was ongeveer 8,3 procent. Dan kijk je ook altijd naar: hebben ze dan veel minder spullen verkocht? Maar de daling van de volumes is minder erg dan men verwacht had.'

Naast een flinke stijging in de winst, verraste het bedrijf ook met een grotere omzetstijging. De omzet steeg met 7,3 procent en dat terwijl analisten een groei van 4,4 procent verwachten.

Waarschuwing

Unilever CEO Alan Jope zei in de toelichting trots te zijn dat het bedrijf 'zo goed heeft gepresteerd in een uitdagende tijd'. Volgens Blankestijn doelt hij daarmee specifiek op de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie en de grondstofprijzen. Het concern waarschuwt wel dat het verwacht dat de inflatie nog verder zal toenemen en dat uiteindelijk het verkoopvolume gaat afnemen. 'Het is eigenlijk natuurlijk het eerste kwartaal dat we in de pers constant horen dat alles duurder wordt. Mensen gaan dat in het begin wel uitproberen, maar op een gegeven moment is de portemonnee leeg,' aldus Blankestijn.

Lees ook | Duitsland tempert groeiverwachtingen

Druk aandeelhouders

Ondanks de goede cijfers dit kwartaal, ziet Blankestijn nog wel punten waar aandeelhouders ontevreden over kunnen zijn. 'De winstmarges gaan in ieder geval het komende jaar, maar misschien ook het jaar daarna wel, op een lager niveau uitkomen dan Unilever eigenlijk in 2020 al had willen halen.' Aandeelhouders zouden volgens hem daarom alsnog kunnen aandringen op de verkoop van onderpresterende onderdelen of aansturen op een overname van een product met een hogere marge.

De top van het bedrijf staat al langere tijd onder druk om het bedrijf sneller te laten groeien. Om daaraan tegemoet te komen deed Unilever in januari nog een mislukt overnamebod ter waarde van 60 miljard euro op de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK), die onder meer Advil-pijnstillers en Sensodyne-tandpasta maakt.

Om de groei te versnellen en de organisatie te versimpelen, kondigde het bedrijf ook in januari al aan wereldwijd ongeveer 1500 managementbanen te schrappen.

Lees ook | Facebook-moeder Meta stelt beleggers gerust met miljardenwinst

Gerelateerde artikelen