Volgens scheidend topman Pieter Elbers is de aflossing een 'ontzettend belangrijke stap': 'Het water stond ons in 2020 echt aan de lippen en we hadden geen idee hoelang de crisis ging duren. Dit geeft aan dat het ergste achter de rug is.'
KLM kreeg in 2020 voor 3,4 miljard aan leningen en kredieten waar de Staat zich garant voor stelde. Daarvan gebruikte de luchtvaartmaatschappij 942 miljoen euro.
'Die steun is heel belangrijk, maar er zit ook wel een stevig prijskaartje aan', geeft Elbers aan in een toelichting op de cijfers.
Zo moet KLM flink wat rente betalen en leveren de medewerkers loon in zolang de lening niet is terugbetaald. 'We hopen snel verder stappen te kunnen zetten met de aflossing', aldus Elbers die aangeeft dat de vraag naar vliegreizen sterk is.
'De steun heeft het bedrijf gered, maar is ook een blok aan het been geworden', zegt Wesley Weerts, presentator van de AEX-factor.

Dat in het eerste kwartaal winst werd geboekt, geeft aan dat het herstel zich doorzette, want de eerste drie maanden van het jaar zijn traditioneel een trage periode. 'Maar we zien dat we qua bezettingsgraad weer in de buurt komen van wat we voor de coronapandemie hadden', zegt Elbers.
Heel Air France-KLM, dat nog een verlies boekte door een min bij Air France, rekent op een capaciteit van zeker 80 procent van wat het in 2019 was in de lopende periode en zeker 85 procent in de zomer. Voor budgetdochter Transavia geldt dat er nu al meer capaciteit is dan er voor corona was. Het luchtvaartconcern denkt in het tweede kwartaal geen verlies meer te maken en in het derde een duidelijke winst te boeken.
Lees ook | Excuses van Schiphol-topman Dick Benschop voor problemen meivakantie
Schrappen zomervluchten is 'prematuur'
Wat nog roet in het eten kan gooien zijn problemen op luchthavens zoals de afgelopen periode op Schiphol. 'Dat is natuurlijk enorm frustrerend voor onze klanten', geeft Elbers aan die herhaalt dat Schiphol er eerst alles aan moet gaan doen om de personele problemen op te lossen voor er gesproken kan worden over het schrappen van vluchten. 'Dat is prematuur', zegt hij tegen BNR. Het is raar dat je als ondernemer alle capaciteit beschikbaar hebt, om dan vervolgens twee maanden voordat het zover is de winkel al gedeeltelijk te sluiten.'
Ook KLM herkent de krapte op de arbeidsmarkt, aldus Elbers. 'We hebben begrip voor de uitdagingen, maar we moeten op zoek naar oplossingen.' Daarbij tekent de KLM-topman aan dat de meivakantie qua drukte 'heel geconcentreerd' is. 'Tijdens de zomervakantie zijn vliegreizen van vakantiegangers over zes weken gespreid.'
Wel komt er komt nog wat anders bij kijken, zegt Elbers tegen BNR. 'We hebben van Schiphol een rekening met een tariefverhoging van 37 procent gekregen. Schiphol wil de verliezen van de coronaperiode in de komende periode terughalen. Wij vinden dat Schiphol eerst moet zorgen dat de luchthaven goed functioneert en goed opereert om dan daarna pas te praten over dit soort tariefverhogingen.'
Lees ook | Or KLM verrast door snelheid benoemingssnelheid Rinter
Voor Elbers zelf komt de eindstreep in zicht. Deze zomer neemt huidig NS-baas Marjan Rintel het van hem over. 'Ik heb dertig jaar met veel plezier bij KLM gewerkt en daar ben ik dankbaar voor. Ik ben blij dat we weer uit het dal aan het klimmen zijn.'