Financieel9 mei '22 11:45

Omzet PostNL daalt door wegvallen effecten corona

Auteurs: BNR Webredactie en ANP

De omzet van PostNL is in het eerste kwartaal gedaald. Dat komt onder andere doordat in dezelfde periode vorig jaar meer pakketten werden verstuurd vanwege de coronapandemie. Daarnaast merkt PostNL dat er sinds de oorlog in Oekraïne sprake is van druk op de pakketvolumes en hoger dan verwachte kosten. Ook de hoeveelheid brieven liep terug, vanwege uitnodiging voor coronavaccinatie die vorig jaar bij mensen thuis werden afgeleverd.

Het aantal verzonden pakketten daalde naar 87 miljoen, tegen de 108 miljoen van een jaar eerder. Afgezien van het corona-effect stijgt het pakketvolume nog wel, legt topvrouw Herna Verhagen uit. PostNL verwacht de komende tijd wel de impact te voelen van de oorlog in Oekraïne en de coronalockdowns in China. Die brengen extra algemene economische onzekerheid en prijsstijgingen.

Lees ook | Vakbond FNV voert actie bij aandeelhouders PostNL voor hoger loon

Oorlog in Oekraïne

PostNL zag een verschil in de ontwikkeling van het volume rond het begin van de oorlog in Oekraïne. Of dat effect daadwerkelijk werd veroorzaakt door de oorlog is volgens Verhagen niet duidelijk omdat de coronamaatregelen rond die tijd ook verder zijn versoepeld. Nederlandse consumenten gaven daardoor mogelijk in verhouding weer meer geld uit in de horeca en bezochten vaker een winkel.

Winstprognose

De opbrengsten van PostNL daalden in het eerste kwartaal met 16 procent naar 806 miljoen euro. De nettowinst daalde met 88 procent tot 16 miljoen euro. Het wordt voor het postbedrijf een 'uitdagender jaar dan eerder voorzien', aldus Verhagen. PostNL heeft zijn winstprognose daarom verlaagd naar 170 miljoen tot 210 miljoen euro. Eerder rekende het bedrijf op een winst tussen de 210 miljoen en 240 miljoen voor aftrek van onder meer belastingen.

Kosten

'We zien dat de kosten brandstof en loon op dit moment hoog zijn, die stijgen in 2022 meer dan verwacht', zegt Verhagen tegen BNR. Toch blijft het bedrijf doorgaan met het uitrollen van de huidige strategie. 'Dat betekent verduurzamen en digitalisering.' De onderliggende groei van e-commerce gaat volgens de topvrouw wel gewoon door. 'Dus we gaan bijvoorbeeld niet reorganiseren, of meer op flexwerkers inzetten.'

Hoe PostNL de kosten wel gaat drukken, is door goed in de gaten te houden hoe veel capaciteitsuitbreiding nodig is bij de pakketten. 'Dat moet goed samenvallen met de volume-ontwikkelingen.' En de andere kosten accepteert PostNL. 'Dat is voor een groot deel ook de reden dat de winstprognose voor 2022 omlaag is bijgesteld', legt Verhagen uit bij BNR.

Misstanden

Verhagen kon niets nieuws zeggen over de mogelijke misstanden bij de Belgische tak van het bedrijf. Er zou daar onder meer te jong personeel worden ingezet. De topvrouw herhaalde dat het 'iets is wat ons heel erg raakt' en zei zich niet in de berichten te herkennen. 'Dat maakt het extra pijnlijk', aldus Verhagen.

Lees ook | PostNL's profijt van coronacrisis lijkt voorbij

Het bedrijf voert al '100 procentscontroles uit' en daarbij worden alleen kleine onregelmatigheden gevonden zoals dat een medewerker zijn paspoort of ID-kaart niet bij zich heeft. Personeel in Nederland en België wordt regelmatig bijgepraat over de kwestie. Veel medewerkers voelen zich aangesproken en hebben vragen, vertelt Verhagen. Van de ongeveer 53.000 medewerkers van PostNL zijn er bijna 2400 werkzaam in België.

Gerelateerde artikelen