Naast KLM hebben ook Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines een boete gekregen: 11.800 euro voor Cathay Pacific Airways en 22.400 voor Singapore Airlines.

Volgens de ILT betalen de luchtvaartmaatschappijen geannuleerde tickets niet terug aan gedupeerde passagiers die via het inmiddels failliete D-reizen hadden geboekt. Ze weigeren dat omdat de maatschappijen eerder de tickets al aan D-reizen hebben terugbetaald. Volgens de Europese Verordening passagiersrechten hebben passagiers recht op terugbetaling of omboeking als luchtvaartmaatschappijen een vlucht annuleren. Ook wanneer dat ticket is gekocht via een reisagent of tussenpersoon.
KLM heeft een maand de tijd om aan de last te voldoen en moet de ILT daarna elke week informeren over de voortgang. Elke keer dat zij constateren dat KLM niet voldoet, verbeurt een dwangsom die in totaal kan oplopen tot € 500.000,-.
Lees ook | Geen KLM-vlucht? Dan geen schadevergoeding