
Nederland heeft momenteel een aandelenbelang van 9,3 procent in Air France-KLM en bijna 14 procent van de zogenoemde stemrechten. Als er niet meegedaan wordt met de emissie, waarbij er meer aandelen op de markt komen, zal dat belang verwateren. Dat leidt tot minder zeggenschap. Volgens Air France-KLM heeft de overheid aangegeven het belang echter op peil te willen houden. Daar is overigens nog wel goedkeuring van het parlement voor nodig.
Lees ook | AF-KLM gaat nog een stukje Franser worden
In totaal wil Air France-KLM meer dan 1,9 miljoen nieuwe aandelen uitgeven. Van de opbrengst wordt 1,7 miljard euro gebruikt voor terugbetaling van coronasteun.
Frankrijk krijgt grotere rol
Ook de Franse staat, de grootste aandeelhouder van Air France-KLM met een belang van 28,6 procent, doet mee en zal daarmee zijn belang op niveau houden. Onlangs werd bekend dat Air France-KLM een grote deal over luchtvracht had gesloten met de Franse containervervoerder CMA CGM. Dat laatste bedrijf koopt zich tijdens de emissie in voor 400 miljoen euro en had eerder al aangegeven voor maximaal 9 procent een belang te nemen. Partners China Eastern Airlines en Delta Air Lines doen ook mee