De Jong legt uit dat hij twee grote discussiepunten ziet. 'De eerste is de spaartaks, de vermogensrendementsheffing, de uitspraak van de Hoge Raad dat alleen mensen die op tijd bezwaar hebben gemaakt recht hebben op compensatie. Dat voelt eigenlijk wel onrechtvaardig, en expliciet wordt ook gezegd dat de overheid meer mag doen, maar dat gaat ook meer geld kosten.'
Lees ook | Ondernemers moeten opdraaien voor stijgende begrotingstekort kabinet
Koppeling minimumloon
Een tweede heikel punt betreft volgen De Jong de AOW, die is gekoppeld aan het minimumloon. 'De coalitie wilde het minimumloon structureel in een paar stappen met 7,5 procent verhogen, maar wilde dat niet ook in de AOW doorvoeren', aldus De Jong. 'De oppositie heeft gedaan gekregen dat de AOW aan het minimumloon gekoppeld blijft, dus die stijgt mee, dat kost 2,4 miljard. In de Voorjaarsnota wordt daarvoor gezocht, en dat wordt eigenlijk ook weer bij de AOW-ontvangers gehaald. Want 1,8 miljard van de 2,4 wordt gevonden door de ouderenkorting niet te verhogen, er is een regeling inkomensondersteuning AOW, die wordt verlaagd en uiteindelijk afgeschaft. Dus uiteindelijk komt het erop neer dat mensen in de AOW die verhoging van de AOW grotendeels zelf gaan bepalen. Dit is een sigaar uit eigen doos, dus ik kan me voorstellen dat daar nog het nodige over gezegd gaat worden.'
Begrotingstekort
Het begrotingstekort komt dit jaar uit op 3,4 procent van het bbp, iets boven de Europese norm van maximaal 3 procent. 'We zitten formeel boven de norm uit het Stabiliteits- en Groeipact, maar die regels zijn tijdelijk buiten werking gesteld vanwege de coronapandemie', legt De Jong uit. 'Onze overheidsfinanciën zijn een stuk gezonder, de tekorten kleiner en de schulden lager dan in een hoop andere landen. Volgens de Voorjaarsnota komen onze tekorten de komende jaren rond de 2,5 en 3 procent uit, maar dat is naar mijn idee gebaseerd op een veronderstelling van hoge economische groei. Men rekent zich een beetje rijk, en als het dan wat tegenvalt, moeten er snel weer nieuwe maatregelen genomen worden om die tekorten in te dammen. Dus we zijn nog lang niet van het bezuinigen af, ben ik bang.'
Lees ook | ECB-president Lagarde: crypto's hebben geen waarde
Tijdgeest
Het is volgens De Jong nog maar de vraag of het verstandig is om burgers te ontzien en bedrijven met een lastenverzwaring op te schepen. 'De lastenverzwaring voor bedrijven, ondernemers en mensen met vermogen zat al in het Coalitieakkoord. Het is ook een beetje de tijdgeest, denk ik. Gezinnen worden ook al met een enorm koopkrachtverlies getroffen door de inflatie, dus die wil je niet óók aanslaan voor de ambitieuze plannen van het kabinet. Maar het blijft wel opmerkelijk dat we eerst alles uit de kast hebben gehaald om bedrijven door de coronacrisis heen te slepen, en dat nu de pandemie voorbij is diezelfde bedrijven worden confronteerd met lastenverzwaring. Is het handig? Ik moet toch altijd denken: bedrijven hebben geen stemrecht, en burgers wel.'
