Financieel29 jul '22 14:09

VodafoneZiggo remt vertrek van internetklanten af

Auteur: Bram van Eijndhoven

VodafoneZiggo verloor dit jaar een flinke groep internetklanten nadat de telecom-aanbieder afscheid nam van de Formule 1-rechten. In het tweede kwartaal wist het bedrijf de daling af te remmen.

VodafoneZiggo verloor het afgelopen jaar in totaal zo'n 32.000 internetklanten in de consumentenmarkt. 'Het belangrijkste is dat we in het tweede kwartaal een stabiel aantal internetklanten zien, een hele daling van 1900', zegt CFO van VodafoneZiggo Ritchy Drost. 'Dat is een significante verbetering ten opzichte van de eerdere kwartalen. Het effect van de Formule 1 liep heel significant door het eerste kwartaal. Maar onderliggend zagen we al een goeie verbetering in het eerste kwartaal, wat zich doorgepakt heeft in het tweede kwartaal.'

Ondanks het vertrek van de groep Formule 1 fans zegt Drost zeker geen spijt te hebben van het besluit om de rechten los te laten. 'Netto is dat - zeker financieel gezien - een goed besluit. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat we een bewuste keuze hebben gemaakt om uit die biedingen te stappen. Uiteindelijk moet iemand dat toch betalen, en wij vonden het niet verantwoord om zulke hoge tarieven te moeten rekenen voor onze klanten die Formule 1 willen kijken. We zorgen wel dat Formule 1 ten allen tijde beschikbaar blijft bij ons.'

Zakelijk groeit

De omzet van VodafoneZiggo daalde in het tweede kwartaal, terwijl de afgelopen jaren juist steeds groei werd doorgemaakt. Volgens Drost is dat volledig te wijten aan de daling in de consumentenmarkt. 'Overigens is die daling zeer beperkt, het is 0,7 procent daling van de totale omzet. We hebben wel de hoogste stijging in vijf jaar als het gaat om de mobiele omzetontwikkeling. En ook onze zakelijke markt, zowel vast als mobiel, heeft voor het zesde kwartaal op rij een enorm goed resultaat laten zien met een mooie groei van 4,5 procent.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen