Financieel29 jul '22 10:22

Lichtproducent Signify groeit door, koers keldert

Auteur: Bram van Eijndhoven

Lichtproducent Signify uit Eindhoven heeft zijn omzetgroei voortgezet met een kwartaalomzet van 1,8 miljard euro en een nettowinst van 248 miljoen euro.. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf zojuist presenteerde. Vooral de tak die de zakelijke markt bedient presteerde goed.

'We groeien opnieuw meer dan 5 procent, ondanks dat er problemen zijn met de oorlog in Oekraïne en de levering van componenten vanuit China', zegt CFO van Signify Javier van Engelen. 'Dat komt doordat wij sinds het begin van covid zelf onze componenten konden redesignen, nieuwe producten lanceerden en dat we ook op de markt componenten konden kopen.'

Ondanks de gerealiseerde groei vielen de resultaten van Signify bij beleggers niet in goede aarde. Het aandeel kelderde 9 procent. Het verlichtingsbedrijf verlaagde zijn verwachting voor de winstmarge dit jaar vanwege de aanhoudende verstoring in de toeleveringsketens en de hogere energiekosten.

Crisis

Volgens Van Engelen heeft Signify de problemen in de toeleveringsketens - het probleem van vrachtcontainers die niet, of niet op tijd op hun plek komen - opgelost door het instellen van bepaalde priority lanes. 'En het belangrijkste is dat we een strategie voor groei hebben voor LED, en die strategie werkt goed.'

Lees ook | CEO Philips: 'Deze zomer is kantelpunt

Wat voor Signify ook meewerkt is dat door de globale energiecrisis de vraag naar energie-efficiënte producten flink is toegenomen. 'We hebben verlichting die 60 tot 70 procent kan besparen ten opzichte van normale verlichting.'

Inflatie

Het CBS maakt vanochtend bekend dat volgens de Europese rekenmethode de inflatie in Nederland in juli weer oploopt naar 11,6 procent. Van Engelen maakt zich daar niet direct grote zorgen om. 'We hebben gezien dat we in de vorige twaalf maanden bij macht zijn geweest om prijzen door te voeren naar de consument. Wij delen onze zaken op in de consumentenmarkt en de zakelijke markt. Het vertrouwen van de consumenten is omlaag gegaan en daar staan de volumes meer onder druk, maar dat komt na een geweldige groeiperiode vorig jaar. Aan de professionele kant zien we dat er nog altijd voldoende kracht is om te kopen, ook omdat wij energie-efficiënte producten aanbieden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen