Financieel1 aug '22 19:21

Hoe beïnvloeden de hoge voedselprijzen Picnic?

Auteur: Remy Kock

Dat de prijzen van voedsel door het dak gaan, mag geen geheim meer heten. Volgens het CBS waren de prijzen ruim 11 procent hoger dan één jaar geleden, en dat is niet alleen merkbaar bij consumenten. Zo ook bij supermarkten, zo geeft Picnic-CEO Michiel Muller te kennen.

'We hebben natuurlijk te maken met heel veel dingen die spelen in de supply chain. Dat is aan de ene kant natuurlijk leveranciers die andere prijzen vragen, omdat ze zelf hogere kosten hebben. Maar wij hebben zelf ook hogere kosten. Onze energielasten zijn omhooggegaan, het containervervoer is in de war, er zijn te weinig vrachtwagenchauffeurs, dus aan alle kanten is de supply chain in de war.'

Lees ook | Sligro: 'Ruimschoots beter dan de markt'

Muller, die recentelijk terugkeerde van vakantie, lag er aan het strand niet wakker van. 'Maar het is natuurlijk wel iets wat de hele dag speelt. We zijn er écht de hele dag mee bezig. We hebben natuurlijk al een paar ingewikkelde jaren achter de rug met corona, daar kwam Oekraïne nog overheen en je hebt nu te maken met de ingewikkelde arbeidsmarkt. Het is inderdaad een moeilijke tijd om je mandje aan je deur te brengen.'

Prijsvechter

De gestegen prijzen - sinds 1976 niet meer zo hoog - zijn met name voor Picnic lastig, omdat zij zich proberen te onderscheiden door de laagste prijs te garanderen, in combinatie met gratis bezorging. En bij continu hoge prijzen, kan het lastig zijn om die diensten te blijven leveren, zo denkt ook Muller. 'Als je meer betaalt voor je producten, is het vervelend omdat het óf ten koste gaat van je eigen marge, óf je moet meer rekenen aan je consument. Daar zit wél een leverancier tussen, die pijn kan en zal moeten nemen. Uiteindelijk is het zo dat als producten duurder worden, dat consumenten interesse kwijtraken. Ergens zit er een limiet.'

Lees ook | CBS: etenswaren in decennia niet zo hard in prijs gestegen als nu

Jumbo-CFO Ton van Veen zei recentelijk tegen het FD te betwijfelen de vele prijsstijgingen door te berekenen aan de klant, iets dat Muller dan ook steunt. 'Ik sta er precies hetzelfde in. Als de prijsstijgingen voor ons niet redelijk genoeg zijn, of duidelijk genoeg, dan halen we het product uit de winkel. Of we moeten zelf een stukje marge inleveren. Maar het zijn natuurlijk ook de leveranciers die moeten weten dat zíj een gedeelte van de marge moeten inleveren om het product interessant te houden voor consumenten.'

Buitenland

De voedselprijzen zijn niet alleen hoog in Nederland, maar in ook in de rest van Europa. Iets dat Muller ook zeker terugziet in andere landen waar Picnic actief is, zoals Duitsland of Frankrijk. 'We zien daar dezelfde ontwikkelingen, dus bepaalde producten stijgen in prijs. We werken in Duitsland samen met Edeka, het grootste supermarktconcern van Duitsland. Daar kopen we samen mee in, maar ook daar geldt: op het gegeven moment houdt het op.'

Lees ook | 'Oorlog zal tot wereldwijde voedselcrisis leiden'

Zorgen over het voortbestaan van Picnic heeft Muller ondanks de hoge prijzen allesbehalve: 'We maken winst waar het gaat om onze operatie die al langer open is, dus als je kijkt naar de steden die wij al ruim twee jaar bedienen. Bottom line maken we geen winst, en dat heeft heel veel te maken met Duitsland en Frankrijk. Ook met onze uitbreidingsplannen. In Nederland hebben we al een groot deel gedekt, maar in Duitsland zitten we alleen nog in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Maar daar zijn we bezig met uitbreidingen; de komende twee jaar komen er fulfillment centers in Berlijn, Hannover, Keulen et cetera. Dat zijn flinke kosten, maar de opportunity is enorm. 93 procent van de bestedingen in Nederland gaat nog via fysieke winkels, in Duitsland nog 98 procent. En Duitsland is zes keer groter.'

Muller concludeert: 'Er zijn een paar concurrenten, maar die stellen niet zo heel veel voor. En we hebben een aanbod dat goed valt bij de Duitsers, en die uitbreiding kan dit jaar nog rondkomen. Het is natuurlijk ook zo dat als je distributiecentra bouwt en de eerste hubs opengaan, er wel omzet gegenereerd wordt. Bovendien hebben we Noordrijn-Westfalen al, dus op basis van hetgeen dat we binnen krijgen kunnen we al investeringen doen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen