Financieel3 aug '22 09:51

Sterke kwartaalcijfers voor Airbnb, PayPal en Starbucks

Auteur: BNR Webredactie

Airbnb is deze zomer populairder dan ooit, PayPal profiteert van een miljardeninvestering door de activistische investeerder Elliott Management en Starbucks is blij met de inflatie waardoor zij hun kopjes koffie steeds duurder kunnen maken.

Airbnb

'Voor Airbnb is het eigenlijk het beste kwartaal ooit', zegt Wim Zwanenburg, analist bij Stroeve Lemberger. 'Het bedrijf is ook behoorlijk winstgevend het afgelopen kwartaal.' Airbnb ging in december 2020 naar de beurs. 'Sindsdien is de koers toch wel behoorlijk gestegen, met zo'n 70 procent sinds de beursintroductie.' Volgens Zwanenburg werd er met enige spanning uitgekeken naar de prognoses van Aribnb. 'Hoewel de lopende kwartaalcijfers erg goed waren, was de prognose toch een klein beetje lauw, en dat stelde beleggers per saldo teleur.' Er wordt een sterke stijging in het aantal boekingen verwacht in het derde kwartaal, zegt hij. 'Internationaal zijn er veel coronamaatregelen weggevallen.'

Toch ziet Zwanenburg allerlei tegenwinden voor het bedrijf. 'Bijvoorbeeld valutair. Het zijn Amerikaanse bedrijven, dus wat ze in de rest van de wereld boeken, dat is vanwege de gestegen dollar met terugwerkende kracht minder waard. Daarnaast zijn er natuurlijk de hindernissen van het internationale vliegverkeer, de logistieke problemen vanwege personeelstekorten.' Met de binnenlandse boekingen gaat het wel 'geweldig', zegt Zwanenburg. 'Het staat er goed voor. Maar na de beurs werden de cijfers toch niet zo goed ontvangen en moest Airbnb bijna 10 procent inleveren.'

PayPal

Dan de kwartaalcijfers van PayPal. Elliott Investment Management heeft meer dan 2 miljard dollar in het bedrijf geïnvesteerd. 'De fintechbedrijven hebben behoorlijk onder druk gestaan.' Dat zijn de bedrijven die financiële diensten en producten met innovatieve technologie combineren. 'Het wordt als een vertrouwensvotum gezien dat Elliott deze investering doet. Het bedrijf laat goede cijfers zien.' Ook naar deze cijfers werd met spanning uitgekeken, volgens Zwanenburg. 'Het zijn bedrijven die moeite hebben met de daling van de cryptomunten. Tijdens de coronapandemie waren fintechbedrijven natuurlijk de sterren van de beurs. Ze profiteerden van het digitale betalingsverkeer en de populariteit van e-commerce.'

Lees ook | Lichtproducent Signify groeit door, koers keldert

Zwanenburg noemt meerdere redenen voor de goede cijfers van PayPal. Zo profiteert het van het steeds meer vergemakkelijkte betalingsverkeer in fysieke winkels. Daarnaast zijn ook allerlei initiatieven om kosten te besparen. 'De cashflow, die loopt wel. Ook hebben ze een behoorlijke inkoop van eigen aandelen aangekondigd en neemt het aantal transacties met winkeliers en consumenten echt behoorlijk toe. Het bedrijf heeft meer dan 40 miljoen gebruikers. Eerder had het bedrijf last van inactieve accounts. Mensen die een digitale portemonnee aanhielden, maar daar niks meededen. Dat bestand heeft PayPal aardig weten te activeren.' Tot slot is er het effect van het verlies aan omzet van het eBay platform, waar ze hun positie verloren aan een andere fintechspeler. 'Dat wordt steeds minder, dus per saldo staat PayPal er toch wat beter voor. Ook dat is een aandeel dat onder druk heeft gestaan met een koersverlies van 50 procent. Maar gisteren is de koers van PayPal gestegen met ruim 10 procent.'

Starbucks

En tot slot de cijfers van Starbucks. 'Net als bij Airbnb wordt ook bij Starbucks gekeken naar de valutaire tegenwind', zegt Zwanenburg. 'De cijfers waren beter dan verwacht. Het bedrijf slaagt erin om veel gestegen inkoopkosten van koffiebonen en andere grondstoffen door te berekenen aan de klant.' Volgens hem lagen de cijfers op de lijn der verwachting. 'De koersreactie was niet zo uitbundig als bij de andere twee bedrijven. Per saldo steeg de koers iets en werden beleggers door de cijfers van Starbucks wel gerustgesteld.'

Vooruitzichten

Zwanenburg legt uit dat de afgelopen maanden in het algemeen de koersdoelen en winsttaxaties wat onder druk stonden, maar dat kijkend naar het totaal van alle prognoses de cijfers meevallen. Ook de gerapporteerde bedrijfscijfers zijn beter dan gevreesd. 'Binnen de techbedrijven vielen - kijkend naar de vijf grootste bedrijven - alleen de cijfers van Meta tegen. De digitalisering zet duidelijk door. En die trend is ook aardig bestand tegen een recessie.'

Lees ook | Sterk tweede kwartaal voor chemiebedrijf DSM

De vergelijking van de kwartaalcijfers van vorig jaar in de VS zijn wat minder gunstig dan diezelfde vergelijking in Europa, omdat in de VS vorig jaar zomer geen hele strenge coronamaatregelen meer waren en in Europa nog wel. 'De Europese cijfers zijn veel beter dan verwacht. Daarom worden de prognoses en winsttaxaties - met name voor de Europese bedrijven - hoger bijgesteld.' Zwanenburg ziet dat de lopende kwartaalcijfers een impuls hebben gegeven. 'Dat zagen we ook wereldwijd terug aan oplopende beurzen in de VS. Zorgen over een recessie spelen nu dus toch wat meer op de achtergrond.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen