Financieel4 aug '22 12:29

Energiebedrijven: 'Mensen krijgen steeds meer moeite met betalen energierekening'

Auteur: Lisa van der Velde

Mensen krijgen steeds meer moeite om de energierekening te betalen, dat merken energiebedrijven. Automatische incasso's worden sinds kort vaker afgeketst en het aantal mensen in een incassotraject stijgt. 'We maken ons vooral zorgen over het aankomend najaar en begin volgend jaar', zegt Miki Peric, verantwoordelijk voor creditmanagement bij Eneco.

Peric ziet vooral dat mensen met het verbruik dat ze nu hebben, flink zullen moeten bijbetalen op de jaarrekening, omdat mensen van een vast contract in de variabilisering terecht komen. En daar zijn zorgen over. Daarom is Eneco in nauw overleg met de overheid om te kijken welke maatregelen getroffen kunnen worden. 'Dat gaat om een breed scala aan maatregelen, het begint bij gerichte compensatie, maar ook op tijd signaleren, sociaal incasseren en energie besparen natuurlijk. De urgentie wordt steeds groter.'

Lees ook | Helft huishoudens heeft hogere energierekening

Met maatregelen hoopt Eneco de kwetsbare groepen te kunnen beschermen om zo afsluiting, contractbeëindiging en betaalproblemen te voorkomen. 'Zelf kunnen mensen hun energieverbruik goed in de gate houden, op tijd contact opnemen met de energieleverancier om een betalingsregeling te treffen, of naar de website geldfit.nl gaan. En als de schulden verder oplopen, klop dan aan bij de gemeente.'

Gerelateerde artikelen