
Huurders van corporaties komen door de gestegen kosten van levensonderhoud en energie in toenemende mate in geldproblemen. Dat signaleert zowel het Nibud als Heinsman van Portaal, een woningcorporatie met zo'n 55.000 woningen in de meer stedelijke gebieden. Volgens Heinsman kampen om en nabij de 2000 van zijn klanten met een betalingsachterstand, wat expliciet níet hetzelfde is als betalingsproblemen. Waarschijnlijk is die laatste groep groter, volgens de voorzitter is de huur de laatste post die mensen in geldnood niet meer betalen.
Lees ook | Gezinnen en ondernemers worstelen met hoge prijzen
Geen betalingsregeling
Wat Heinsman veel hoort wanneer mensen bij de corporatie aankloppen voor een betalingsregeling is dat zo'n regeling vaak niet met het energiebedrijf kan worden gesloten. Wrang, het zijn immers de explosief gestegen energiekosten die mensen met een kleine beurs de das omdoen. 'Wij horen wel terug dat er geen betalingsregeling kan worden gesloten met het energiebedrijf en dan dreigen wij het incassorisico van de energiebedrijven te krijgen, daar moeten we over spreken.'
Lees ook | Kaag: armoedeval Nederland is 'vreselijk'
'Dat moeten we als sector oppakken, we moeten met de energiesector in de gesprek. En datzelfde geldt voor de zorgtoeslag; dat daar ook ruimte is voor betalingsregelingen en clementie.' Heinsman betwijfelt of de mensen die op het bestaansminimum zitten echt geholpen zijn met de kabinetsmaatregelen. 'Veertig procent van onze huurders komt geld te kort aan eind van de maand. Een groot deel van onze huurders is niet geholpen met de maatregelen.'