Financieel12 okt '22 14:49Aangepast op 19 okt '22 10:43

Treinkaartjes mogelijk fors duurder, maar NS aan afspraken gebonden

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten een lange periode van verliezen, door kostenstijgingen. Vooral de loonstijgingen na de nieuwe cao zorgen voor grote financiële problemen. Om de druk te verminderen moet er flink ingeteerd worden op het eigen vermogen ter waarde van 2,5 miljard euro, meldt een woordvoerder van NS.

Ook moeten duurdere treinkaartjes zorgen voor de verlichting van de problemen. Alleen benadrukt NS wel dat die stijgingen niet onbeperkt kunnen zijn, vanwege afspraken met de overheid waardoor het bedrijf het privilege heeft om op het hoofdrailnet te mogen rijden.

Lees ook | Meerderheid FNV-leden stemt in met nieuwe cao bij NS

Het gaat om 'beschermde producten', zoals de populairste treinkaartjes en abonnementen. Die prijzen volgen grotendeels de inflatie. Buiten die 'beschermde producten' zijn er ook tickets waarbij de NS vrijer is in het bepalen van de prijs, zoals kaartjes voor de 1e klas. Toch wil NS de prijzen niet te sterk laten stijgen, omdat ze zelf ook beseffen dat 'drastische prijsverhogingen niet helpen om mensen terug in de trein te krijgen', zoals een woordvoerder zegt.

Om de druk te verminderen moet er flink ingeteerd worden op het eigen vermogen ter waarde van 2,5 miljard euro, meldt een woordvoerder van NS.
Om de druk te verminderen moet er flink ingeteerd worden op het eigen vermogen ter waarde van 2,5 miljard euro, meldt een woordvoerder van NS. (ANP / ANP)

Vakbondsleden stemden dinsdag in met een nieuwe cao voor personeel, dat daarmee een structurele loonsverhoging van gemiddeld ruim 9 procent krijgt. Ook komt er een vorm van compensatie voor de hoge inflatie en gaan de laagste lonen bij de spoorwegmaatschappij omhoog naar 14 euro per uur. Hij benadrukt dat er nog een besluit genomen moet worden over de nieuwe ticketprijzen en NS daarover nu in gesprek is met reizigersorganisaties. 'Daar wil ik nu alle ruimte aan geven. Ik kan nog niet vooruitlopen op de tarieven.'

Lees ook | Oud-minister Wouter Koolmees wordt nieuwe topman NS

Zware verliezen

NS was zonder overheidssteun nog zwaar verlieslatend in de eerste helft van het jaar. Naast kostenstijgingen en personeelstekorten heeft het bedrijf ook nog altijd last van lagere reizigersaantallen. Vergeleken met de periode voor de coronapandemie pakken zo'n 20 procent minder reizigers de trein.

Lees ook | NS moet uitleggen waarom trein ramvol zit


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen