Financieel26 okt '22 13:42

Consumentenbond opent meldpunt tegen onnodige prijsverhogingen

Auteur: Bram van Eijndhoven

De Consumentenbond opent een nieuw meldpunt tegen onnodige prijsverhogingen. Het meldpunt heet 'Eerlijk is eerlijk' en moet misbruik van de huidige economische situatie voorkomen. 'Wij willen zicht krijgen op bedrijven die een beetje sjoemelen en op die manier geld uit de zakken van consumenten proberen te kloppen', zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

'Het gaat over overtredingen van de regels, buitensporige prijsstijgingen, stiekeme prijsstijgingen of onnodige prijsstijgingen', legt Spierenburg uit. 'Dan kun je bijvoorbeeld denken aan verpakkingen die kleiner worden terwijl de prijs gelijk blijft. Krimpflatie noemen we dat. Maar ook tariefverhogingen bij energiemaatschappijen die te laat worden aangekondigd en de terugleververgoeding die Eneco binnen vaste contracten wilde verlagen, wat tegen de regels is. Allemaal van dat soort trucs die bedrijven uithalen om consumenten geld uit de zak te kloppen.'

Lees ook | Econoom waarschuwt: We zitten in milde recessie

Het gaat er volgens Spierenburg vooral om dat bedrijven dit allemaal stiekem proberen te doen. 'Ze voeren gewoon een prijsverhoging door. Dat doen bedrijven natuurlijk liever niet, want ze zijn bang dat dan de vraag afneemt. Maar wees daar dan eerlijk over. Wij willen zicht krijgen op bedrijven die een beetje sjoemelen en op die manier geld uit de zakken van consumenten proberen te kloppen.'

Coronacrisis

Spierenburg vindt bovendien dat nu de inflatie zo hoog is, bedrijven best wat terug mogen doen voor de consumenten die hen hebben gesteund tijdens de coronacrisis. 'Tijdens de coronacrisis stonden er heel veel bedrijven op omvallen. Die hebben enerzijds kunnen voortbestaan door steun van de overheid, en anderzijds omdat consumenten bereidwillig waren ze te blijven steunen door abonnementen door te laten lopen en vouchers te accepteren. Nu zijn de rollen omgedraaid. Veel consumenten hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, en dus kunnen we het niet gebruiken dat bedrijven proberen een slaatje te slaan uit de economische situatie.'

(ANP / Jeffrey Groeneweg)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen