Financieel15 nov '22 15:00Aangepast op 15 nov '22 15:25

'Hoge energieprijs maakt frisdrank duur'

Auteur: Jorn Lucas

Inflatie en stijgende energiekosten gaan toto een prijsstijging van frisdranken leiden. Dat zegt topvrouw Evelien Sanders-de Boer van frisdrankfabrikant Vrumona in BNR Zakendoen. 'Ik ga geen percentages noemen, maar gezien gigantisch gestegen gas- en stroomprijzen is een stijging te verwachten.' Volgens het bedrijf zijn de kosten voor gas en stroom 'gigantisch' gestegen.

Net als veel andere bedrijven probeert Vrumona het energieverbruik omlaag te krijgen, in 2030 moet het bedrijf energieneutraal zijn. Maar dat kost tijd. Tot die tijd kan het bedrijf niet anders dan de kosten doorberekenen aan supermarkten en horeca. 'Uiteindelijk bepaalt de supermarkt zelf welke prijs zij vragen aan de consument', aldus de topvrouw in BNR Zakendoen.

Supermarkten en producenten zijn al enige tijd verwikkeld in, stroeve, onderhandelingen. Met name de supermarkten zijn van mening dat hen te hoge prijzen wordt voorgeschoteld. Volgens Sanders - De Boer lopen de onderhandelingen eigenlijk 'continu', en komen de partijen uiteindelijk altijd tot een akkoord. 'En zonder wrijving geen glans.'

Inflatie en stijgende energiekosten gaan toto een prijsstijging van frisdranken leiden. Dat zegt topvrouw Evelien Sanders-de Boer van frisdrankfabrikant Vrumona in BNR Zakendoen. 'Ik ga geen percentages noemen, maar gezien gigantisch gestegen gas- en stroomprijzen is een stijging te verwachten.' Volgens het bedrijf zijn de kosten voor gas en stroom 'gigantisch' gestegen.
Inflatie en stijgende energiekosten gaan toto een prijsstijging van frisdranken leiden. Dat zegt topvrouw Evelien Sanders-de Boer van frisdrankfabrikant Vrumona in BNR Zakendoen. 'Ik ga geen percentages noemen, maar gezien gigantisch gestegen gas- en stroomprijzen is een stijging te verwachten.' Volgens het bedrijf zijn de kosten voor gas en stroom 'gigantisch' gestegen. (ANP / Harold Versteeg)

Lees ook | Vergeet goud, 'investeer in drank'

Vrumona, sinds eind jaren '60 onderdeel van Heineken, heeft net als veel andere bedrijven te maken met de naweeën van de coronapandemie. 'Dat heeft er flink ingehakt', zegt Sanders - de Boer. 'Los van dat veel mensen thuis zijn gaan werken, zijn ook veel productielijnen tot stilstand gekomen.' Het bedrijf opereert nu op het niveau van 2019. 'Daar komen we redelijk in de buurt, de horeca heeft mooie ontwikkelingen laten zien terwijl het verkoopvolume in de supermarkten wat achter blijft.'

Eigen beheer en in licentie

Vrumona, een samenvoeging van VRUchtenliMONAde, produceert drie miljoen hectoliter aan frisdrank per jaar. Dan gaat het om een aantal eigen merken als Sourcy, Sisi, Crystal Clear en Royal Club, maar ook licentiemerken als Pepsi, 7-Up en Lipton Ice en Rivella. 'Dat zijn verbintenissen die al heel lang geleden zijn aangegaan.'

Via een incubator in eigen huis, genaamd Sir Joe, probeert Vrumona ook in eigen huis tot nieuwe producten te komen, bedoeld voor de Nederlandse markt. Een van de voorbeelden daarvan is Butcha kombucha, een alcoholvrije drank die wordt gebrouwen en waarvan Vrumona hoge verwachtingen heeft. 'Dit segment gaat heel groot worden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen