
'Voor ons is het geen verrassing', zegt Muller in gesprek met BNR. 'We zijn in een aantal jaar tijd gegroeid naar een omzet van ruim 700 miljoen euro. Dit is wat we plan waren en past in het budget. Het verlies is volgens Muller onder meer toe te schrijven aan investeringen in onder meer een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht en uitbreidingen in Duitsland. 'Ook zit hier een reservering in voor toekomstige beloningen voor mensen die aan het aandelenprogramma meedoen.'
Lees ook | Hoe beïnvloeden de hoge voedselprijzen Picnic?
In Nederland is Picnic al wel winstgevend, maar schrijft desondanks ook hier rode cijfers. 'We investeren in de groei. 'We hebben verschillende distributiecentra geopend, en dit soort investeringen betalen zich niet op dag één terug', aldus ceo Michiel Muller.
Uitbreiding in Duitsland
Het bedrijf verwacht ook over 2022 verlies te draaien door investeringen in Duitsland en Frankrijk. In enkele delen van Duitsland is Picnic marktleider, maar om uit te kunnen breiden naar Berlijn, Hannover en Stuttgart zal het bedrijf wat verlies moeten nemen, zegt Muller. 'Om de sprong te kunnen maken zul je verliezen moeten nemen, en dat geldt ook voor Duitsland. Ook hier geldt dat investeren geld kost.'
Lees ook | Ministerie vindt dat cao supermarkten ook voor onlinesupers geldt
Vooralsnog kan het bedrijf rekenen op steun vanuit de aandeelhouders om de markt in Duitsland verder op te gaan. 'De financiering is er, we hebben laten zien dat het werkt in Nederland en ook in Duitsland. We zijn al marktleider in de gebieden waar we al actief zijn, en in de gebieden waar we gaan uitbreiden hebben de gevestigde supermarkten weinig online activiteiten die wij wel bieden.'
Lees ook | Satanisme, chemtrails, oorlog: helft grote bedrijven nu doelwit van complotdenkers
Voor Frankrijk focust Picnic vooral op het dichtbevolkte noorden en het gebied rond Parijs. Volgens topman Muller zijn Fransen al enige tijd gewend aan online boodschappen doen, de optie om het thuis te laten brengen bestaat echter nog niet.
Het bedrijf was vorig jaar meer kwijt aan personeelskosten, meldt het bedrijf. Er kwamen meer werknemers bij dan in de voorgaande jaren. 'In al die nieuwe gebouwen en bezorgwagentjes moeten mensen werken, het vinden van deze werknemers viel niet mee, waardoor Picnic meer uitgaf aan werving van personeel, zegt Muller.
Michiel Muller (51) is sinds november 2013 lid van de raad van commissarissen van de FD Mediagroep, waar BNR ook toe behoort.