Financieel23 jan '23 12:05

'Investeerders trekken VanMoof weg bij afgrond'

Auteur: Jorn Lucas

Fabrikant van elektrische fietsen VanMoof heeft zijn aandeelhouders moeten vragen om extra kapitaal. Zonder deze injectie zou het Amsterdamse bedrijf binnen twee maanden in gevaar komen. Dat blijkt uit onderzoek van het FD. 'Het komt er op neer dat ze toeleggen op elke fiets die ze verkopen.'

Een woordvoerder van VanMoof wil tegen de krant niet zeggen hoeveel geld de investeerders hebben bijgestort. Volgens het voorlopige jaarverslag uit 2021 hebben alleen bestaande investeerders geld gestort. Het zou gaan om een bedrag tussen de 10 miljoen en 40 miljoen euro, aldus het FD.

De woordvoerder wil ook niet zeggen of de investeerders eigen vermogen hebben bijgestort of leningen hebben verstrekt. In het voorlopige jaarverslag worden beide opties genoemd als mogelijke financiering.

Elektrische fietsfabrikant VanMoof heeft zijn aandeelhouders moeten vragen om extra kapitaal. Zonder deze injectie zou het Amsterdamse bedrijf binnen twee maanden in gevaar komen
Elektrische fietsfabrikant VanMoof heeft zijn aandeelhouders moeten vragen om extra kapitaal. Zonder deze injectie zou het Amsterdamse bedrijf binnen twee maanden in gevaar komen (Unsplash)

Lees ook | Ex-topvrouw Booking nieuwe president bij E-bikemerk VanMoof

'Te goedkoop'

De problemen bij VanMoof hebben te maken met een aantal factoren, zegt FD-journalist Jan Braaksma. 'De betrouwbaarheid van de fietsen is een ding. Ze gaan vaak stuk en als dat gebeurt moet je heel lang wachten voordat ze gerepareerd zijn. VanMoof was in 2021 8 miljoen euro kwijt aan fietsen die onder garantie teruggebracht werden. Met een omzet van 80 miljoen euro is dat echt heel veel geld, daar kan je bijna niet tegenop produceren.'

Uit de cijfers van VanMoof blijkt volgens Braaksma ook dat de kostprijs van de omzet hoger is dan dan de omzet. 'Deze fietsen zijn al heel duur, maar eigenlijk zijn ze te goedkoop.' Dat betekent in feite dat VanMoof geld toelegt op elke verkochte fiets. 'Daar komt het op neer, dat heeft waarschijnlijk te maken met de hoge onderhouds- en retourkosten.'

Lees ook | E-bikebedrijf Stella rolt minder hard na coronahype en reorganiseert

Stella

VanMoof is niet de enige fabrikant van elektrische fietsen die in de problemen zit. Fabrikant Stella uit Nunspeet maakte vorige bekend dat er een reorganisatie is doorgevoerd. En ook moesten aandeelhouders miljoenen in het bedrijf storten om een liquiditeitsprobleem op te lossen.

Volgens Braaksma zijn tijdens de coronapandemie verkooprecords geboekt, maar is de vraag naar deze fietsen nu sterk afgenomen. Hierdoor blijven fabrikanten met onverkochte voorraad zitten. 'Dat is duur, die fietsen moet je afprijzen en dan heb je een probleem.'

Tesla

Of VanMoof met geld van de investeerders uit de probleem komt, is de vraag. 'Als ze 80 miljoen euro verlies blijven draaien, dan niet', denkt Braaksma. 'Ze zeggen dat ze werken aan de winstgevendheid, dat zal ook een wens van de aandeelhouders geweest zijn. Daarnaast werken ze aan de betrouwbaarheid en er worden nieuwe modellen geïntroduceerd die ook wat duurder zijn.'

Maar, zegt Braaksma, VanMoof heeft eerder gezegd dat de winstgevendheid beter zou gaan worden. 'In de praktijk is dat lastiger dan op de tekentafel.' Hij vergelijkt het fietsenmerk met de elektrische auto's van Tesla. 'Ze zijn mooi en hip, hebben veel fans en ze gaan ook nog wel eens kapot.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen