Uit het rapport blijkt wel dat de mate van consumptie ongeveer gelijk is gebleven, aangezien de consumentenprijzen bijna 10 procent hoger lagen dan in december 2021. 'Onverwacht', zegt Gerarda Westerhuis, sectoreconoom Retail & Leisure bij ABN Amro. 'Ten opzichte van december 2019 is er zelfs 7 procent meer uitgegeven.'

Lees ook | Consumentenvertrouwen opnieuw gestegen ondanks inflatie
Non-food
Consumenten hebben vooral geld uitgegeven in de horeca en minder in de supermarkten en de voedingsspeciaalzaken. 'Daar zien we echt een verschuiving', zegt Westerhuis. Een ander opvallend gegeven is dat maaltijdbezorging 'enorm plust' ten opzichte van 2019, maar die groei vlakt in 2022 af ten opzichte van 2021. 'Bijzonder is ook dat er meer in non-food is besteed.'
Volgens Westerhuis voelen consumenten zich weerbaarder, zowel het consumenten- als het ondernemersvertrouwen neemt iets toe ziet de bank. 'Daarnaast waren fysieke winkels en horeca voor het eerst sinds twee jaar coronapandemie weer open, en het opgebouwde spaargeld is gebruikt.' Het bezoek aan de fysieke winkels is ook gegroeid ten opzichte van de online verkopen.
Lees ook | Nederland betaalt meer voor boodschappen dan andere Europese landen