Volgens Boot spelen daar ook nadrukkelijk nationale belangen. 'Het is wenselijk als de overheid haar strategie als grootaandeelhouder verder naar voren brengt', stelt hij. 'Er zijn ook Kamerbrieven geweest, dus het is niet zo dat er niets over gezegd is, maar ik vind dat de strategie van Nederland én van ABN Amro centraal moeten staan.'

Lees ook | Staat laat ABN op eigen benen staan met verkoop belang
Hij denkt dan ook dat de huidige strategie van ABN Amro te bekijken is vanuit nostalgisch perspectief, toen ABN Amro nog dé zakenbank was die in het handelsverkeer van het Nederlandse bedrijfsleven opereerde. 'Een soort van schaduw-ambassadenetwerk', omschrijft Boot. 'Ze hebben de afgelopen jaren geprobeerd, om daar toch weer een voet tussen de deur te krijgen. Maar dat is tot nu toe vrij lastig gebleken.'
'Geen agressief spel'
De reden waarom durft Boot niet te zeggen. 'Of dat komt door gebrek aan proberen of inspanning weet ik niet', vervolgt hij. 'En het is ook niet mijn bedoeling dat ABN Amro ooit weer dat agressieve spel op de financiële markt gaat spelen, maar ze waren altijd de bank waar bedrijven terecht konden voor advies.'
Lees ook | Topman ABN Amro wil dat Nederlandse staat uit bank stapt
ABN Amro zou volgens Boot juist weer zo'n adviserende rol kunnen gaan spelen, temeer omdat het kleine bedrijfsleven steeds vaker over de grens opereert, en dus kennis nodig heeft aldaar.
Gebrek aan omvang
Hoewel de conclusie van ABN Amro de laatste jaren juist was dat de benodigde kennis of omvang om er voor het bedrijfsleven te zijn niet meer in huis was, denkt Boot dat daar een mooie uitdaging ligt. 'Misschien is het niet haalbaar, maar wat de huidige strategie wél doet, is inspelen op maatschappelijke behoeftes.'
Lees ook | ABN Amro profiteert van stijgende rentes en koopt aandelen in
En dan met name aan de consumentenkant, zo benadrukt Boot. Dingen als duurzaam bouwen, inspelen op huisvesting voor ouderen, huisvesting voor zorg, allerlei onderwerpen die binnen het portfolio van ABN Amro passen. En daar zijn ze al redelijk lang mee bezig', vervolgt Boot.
Meebewegen
Maar, zo constateert hij, ABN Amro is voor Nederland een grote bank, die over de hele balans gezien ook dingen doet die niets met duurzaamheid te maken hebben. En daar ontkomt zo'n bank niet aan, concludeert Boot. 'Als je een grote bank bent, moet je meebewegen met de economie', zegt hij. 'Maar als ze een paar punten aanpakken, is er wel degelijk een verdienmodel. Daarvoor zal de bank echter wel efficiënter ingericht moeten worden om het juiste evenwicht tussen duurzaam en niet duurzaam.'
En daar komt het belang van Nederland en ABN Amro weer kijken, denkt hij. Want mocht er op zo'n moment een grote investeerder aankloppen die niets met ouderenwoningen heeft, 'dan kan de conclusie zijn dat er meer tijd nodig is, en dat de overheid terughoudend moet zijn in het verkopen van haar belang.'