India heeft afgelopen maand 50 procent meer Russische olie afgenomen, zegt Beekhuis. 'Het afgelopen jaar was dat gemiddeld 22 keer zoveel olie als normaal.' Naast India en China is ook veel olie verkocht aan andere landen in Azië, maar ook aan landen in Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. 'Ik geloof dit wel, omdat ze er ook bij zeggen dat de productie met vijf procent is verlaagd', zegt Beekhuis.
Lees ook | Handel met Rusland daalt met 40 procent

Naast de verminderde productie, ligt ook de prijs van de olie een stuk lager, verduidelijkt Beekhuis. 'Russische olie is altijd al van lagere kwaliteit en daarmee ook goedkoper. Meestal ligt de prijs van een vat Russische olie twee derde onder die van een vat olie uit de Noordzee of uit Texas. Nu is dat ongeveer de helft.' Dat betekent dat de inkomsten voor Rusland een stuk lager zijn, ook omdat de productie verlaagd is.
Lees ook | De hernieuwde vriendschap tussen China en Rusland
Diesel naar record
Inmiddels heeft de verkoop van Russische diesel een recordhoogte bereikt. 'De sancties werken wel, maar niet voor 100 procent', zegt Beekhuis. 'Want dit niveau hebben ze nog nooit gehaald.' De meeste diesel gaat naar landen als Turkije, Marokko, Tunesië en Brazilië.
De verwachting is niet dat deze verkoop snel zal inzakken, zowel wat betreft diesel als olie. De oliebedrijven zeggen dat er vijf procent minder wordt geproduceerd, omdat dat bij de markt past. 'Daarmee zeggen ze eigenlijk dat ze last hebben van de sancties', zegt Beekhuis.
Lees ook | De echte economische pijn voor Rusland komt nog
Twee kanten op
Wat dat betreft kan het volgens Beekhuis twee kanten opgaan. 'Het kan zijn dat iedereen om de sancties heen weet te werken, want er zijn ook veel illegale leveringen. Maar het kan ook zijn dat langzaam duidelijk wordt dat er te veel Russische olie op de markt is om de prijs aantrekkelijk te houden.'