De omzet over de eerste maanden van 2023 kwam uit op 783 miljoen euro, een daling van 3 procent op jaarbasis. De hoeveelheid verwerkte pakketten liep in die periode terug met 6,5 procent. Na aftrek van de kosten bedroeg de winst 4 miljoen euro. Dat is flink minder dan een jaar eerder, toen de winst nog uitkwam op 34 miljoen euro.
Lees ook | PostNL ziet aantal pakketten en omzet opnieuw teruglopen
Desondanks is de financieel topman tevreden over het eerste kwartaal. 'De resultaten zijn beter dan onze eigen verwachtingen en ook beter dan de markt had verwacht. Maar je ziet wel dat de volumes dalen ten opzichte van vorig jaar.'
Covid, Oekraïne
De dalende volumes zijn het gevolg van het 'beetje covid' in het eerste kwartaal vorig jaar. 'Maar vooral door de uitbraak van de oorlog in Oekraïne', zegt Berendsen. 'Wij zijn daarom blij dat we in maart van dit jaar in elk geval ook gewoon positieve volume ontwikkeling zagen, vergeleken met een jaar geleden. We gaan de goede kant op.'
Berendsen voorziet voor de komende kwartalen 'volatiele marktomstandigheden met veel macro-economische onzekerheid'. Daarnaast heeft het bedrijf te maken met ziekteverzuim en een krappe arbeidsmarkt. 'Dat zorgt af en toe voor wat bezettingsproblemen. We werken hard aan oplossingen.'

Desondanks handhaaft het bedrijf de eerdere verwachtingen. 'We zijn voorzichtig optimistisch en herbevestigen vandaag de eerder gegeven outlook voor het resultaat van 70 tot 100 miljoen euro winst eind 2023.'
Lees ook | PostNL schrapt 300 banen
Loonsverhogingen
Het postbedrijf moet reorganiseren om de kosten terug te dringen. Volgens Berendsen worden daar nu 'per bedrijfsunit' afspraken over gemaakt. 'We werken die plannen in detail uit en we proberen daar zo snel mogelijk helderheid over te geven aan de betreffende teams en mensen. We willen eind mei de plannen concreet hebben, de voortgang is goed en we doen dat zo goed en zo zorgvuldig mogelijk.'
In de eind vorig jaar en begin dit jaar afgesloten cao's zijn de lonen flink verhoogd. De gevolgen daarvan zijn merkbaar, zegt Berendsen,. 'We hebben de lonen hard laten stijgen, dat is ook een van de oorzaken waardoor de resultaten van vorig jaar wat achterblijven. Die kosten krijgen wij niet weggezet naar hogere prijzen voor onze eindklanten. En dus heeft dat impact op de marge.'
Lees ook | 'Sociale partners moeten niet voor de voeten van centrale bank lopen'