BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Fyra Enquete

Topman AnsaldoBreda verdedigt zijn Fyra

  • BNR Webredactie
donderdag 11 juni 2015, 10:23 Update: donderdag 11 juni 2015, 11:01
"Maurizio Manfellotto zal proberen de schuld deels af te schuiven op de NS. Uit eerdere verhoren is een vernietigend beeld naar voren gekomen over AnsaldoBreda."

De NS ging voor 770 miljoen euro het schip in, maar in hoeverre is de bouwer van de Fyra daar verantwoordelijk voor? Topman Maurizio Manfellotto van Fyra-bouwer AnsaldoBreda komt vandaag getuigen voor de parlementaire enquêtecommissie in Den Haag.

Manfellotto veegt: 'Moest uitleggen wat zij moesten doen, totaal absurd! Werd niet eens als nodig gezien, dat tests werden gedaan!' #Fyra

— Jeroen Stans (@JeroenStans) June 11, 2015
 

Twee jaar geleden was Manfellotto ook al even in de Tweede Kamer tijdens een hoorzitting over het debacle met de trein. De Fyra was toen net van het spoor gehaald wegens de vele gebreken. De topman van AnsaldoBreda was toen woest, volgens hem was de Fyra wel veilig en was er slechts sprake van kinderziektes. "Ik ben erg benieuwd wat hij daarover nu te zeggen heeft", zegt politiek verslaggever Jeroen Stans. "Een Nederlandse getuige heeft eerder tegen de commissie gezegd dat de trein bij aflevering nog honderden mankementen had. Manfellotto verkondigde twee jaar geleden dat hij veel onzin had gehoord over de Fyra en dat er een groot gebrek was aan respect voor de technici uit Nederland, België en Italië."

Boordevol fouten
Volgens Stans zal Manfellotto tijdens de enquête het beeld proberen recht te zetten dat het enkel de Italianen zijn die de schuld moeten krijgen. "De Nederlandse Spoorwegen hebben, zo blijkt uit eerdere verhoren, druk gelegd op AnsaldoBreda om de treinen na vijf jaar vertraging te laten rijden, ook al zaten deze nog boordevol fouten. Manfellotto zei eerder al in De Telegraaf: 'Wij wilden de treinen eerst nog repareren, voordat ze in de dienstregeling werden opgenomen.'"

Onbetrouwbaar
Uit de eerdere verhoren is een vernietigend beeld naar voren gekomen over AnsaldoBreda. Stans: "Het zou een onbetrouwbaar bedrijf zijn, de medewerkers in de werkplaats voerden een showtje op als er een controleur langskwam en het bedrijf had geen enkele ervaring met het bouwen van een hogesnelheidstrein." Op de een na laatste dag van de verhoren heeft Manfellotto een paar uur de tijd om daar tegenin te gaan.

AnsaldoBredaenquetecommissieFyra hogesnelheidstreinManfellottoNederlandse SpoorwegenNS
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Rover vreest duurder OV en slechter aanbod in 2023

Het OV dreigt ten onder te gaan

NS schrapt enkele treinen door personeelstekort

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Koster en Van Dijk: De rookgordijnen van John de Mol

Toekomst van Oekraïne| Patrick Bolder

Oekraïne-update maandag, dag 89

Honden en grote gezinnen beter voor de darmen

Geen regels voor juicekanelen nodig

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden